Yamaha Niken Leaning Multi-Wheeler (LMW) 2018 – guna tiga roda, tetapan fork berkembar di hadapan

Yamaha Niken Leaning Multi-Wheeler (LMW) 2018 – guna tiga roda, tetapan fork berkembar di hadapan

Daripada artikel sebelum ini, kita sudah mengetahui Yamaha akan membawa dua model konsep yang radikal ke Tokyo Motor Show 2017. Dalam berita terbaru, pengeluar dari Jepun itu dikatakan akan membawa sebuah lagi model luar biasa ke pameran EICMA di Itali pula, dikenali sebagai Niken Leaning Multi-Wheeler (LMW).

Seperti yang boleh dilihat di dalam gambar, model ini mempunyai tiga tayar, dua set fork dan rim 15 inci dengan lengan ayun tunggal di bahagian hadapan. Perincian lain belum diberitahu, tetapi ia boleh dijangka menggunakan asas daripada MT-09 Tracer, dengan kedudukan yang tinggi dan tegak.

Yamaha juga mendakwa model ini dapat memberikan rasa stabil apabila mengambil selekoh, dan “prestasi cemerlang untuk berhadapan tunggangan sporty dan bersemangat di atas pelbagai jenis permukaan jalan, serta mampu mengambil selekoh yang berturut-turut.”

Jika mengganggap ia menggunakan enjin sama seperti MT-09, Niken LMW ini mungkin boleh menghasilkan sehingga 115 PS pada 10,000 rpm dan 87.5 Nm tork pada 8,500 rpm. Walaubagaimanapun, kerangkanya dilihat berbeza berbanding MT-09, di mana ia kini menggunakan kerangka trellis.

Bahagian atas ‘motosikal’ ini juga kelihatan lebih lebar, supaya berpadanan dengan tapak yoke yang lebih lebar untuk tetapan fork berkembarnya. Lampu utama Niken LMW juga terletak pada perumah yang garang, dan kelihatan menggunakan gabungan unit projector, DRL LED dan lampu penunjuk arah LED (di cermin sisi).

Setakat ini masih belum diketahui sama ada Niken LMW dilengkapi dengan sistem yang membolehkan ia tegak sendiri pada kelajuan rendah ataupun bergantung sepenuhnya kepada kawalan penunggang. Lebih banyak maklumat akan diketahui apabila ia dipertontonkan di EICMA bulan hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • AshMan on Oct 26, 2017 at 10:08 am

    bagus idea motor ni..
    jika teknologinya dah murah suatu hari nanti, boleh la letak kat kapcai..penunggang o.k.u lebih memerlukan berbanding dengan kapcai sekarang dengan 2 roda sisi.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required