Tokyo Motor Show bukan sahaja untuk kereta, tetapi juga motosikal dan kenderaan lain. Untuk tahun 2017 ini, Yamaha memberitahu akan membawa 20 model untuk dipertontonkan di tapak pamerannya termasuk basikal kuasa elektrik, skuter, motosikal, Leaning Multi-Wheelers (LMW) dan model konsep. Tema bagi Yamaha tahun ini adalah “Garaj Masa Hadapan.”

Salah satu model konsep yang ditunjuk lebih awal adalah Motoroid, yang merupakan sebuah mesin eksperimental dengan ciri Artificial Intelligence (A.I) dan untuk meneroka kemungkinan dalam mencipta pengangkutan persendirian pada masa hadapan. Motosikal dua tayar ini boleh mengenal pasti pemiliknya dan boleh berinteraksi untuk menghasilkan kepuasan yang lebih mendalam dan keterujaan yang lebih apabila ditunggang.

Seterusnya, Yamaha juga akan membawa Motobot Ver.2. Bagi versi terkini motosikal robot yang boleh bergerak sendiri ini, ia sudah boleh memecut pada kelajuan tinggi di dalam litar, dan sasaran yang diberi untuk tahun 2017 adalah supaya ia akan dapat mencecah 200 km/j dan mencabar Valentino Rossi di dalam litar.

Satu lagi model yang direka untuk meneroka kemungkinan pengangkutan persendirian yang berasaskan motosikal adalah MWC-4. Ia mempunyai dua tayar di hadapan dan belakang, dan seperti boleh menempatkan dua orang di dalamnya. Menurut Yamaha, MWC-4 ini dikuasakan oleh motor elektrik, dengan range-extender dan menggunakan teknologi kawalan perilaku, seterusnya dapat memberikan tahap keselesaan yang tidak dapat dijumpai pada motosikal biasa.