Tokyo 2017: Mazda CX-8 – SUV 6-penumpang dipamer

Tokyo 2017: Mazda CX-8 – SUV 6-penumpang dipamer

Mazda CX-8 mula diperkenalkan kepada umum pada September tahun ini, dan di Tokyo Motor Show 2017, SUV tiga barisan tempat duduk ini dipertontonkan kepada umum. Dalam pasaran domestiknya, Mazda CX-8 ditawarkan dengan enjin 2.2 liter SkyActiv-D (188 hp dan 450 Nm) yang digandingkan dengan transmisi SkyActiv-Drive automatik enam-kelajuan.

Pelanggan juga diberi pilihan untuk memiliki versi pacuan roda hadapan atau sistem AWD i-Activ yang dibangunkan Mazda. SUV ini 4,900 mm panjang (+350 mm dari CX-5), 1,840 mm lebar dan 1,730 mm tinggi. Ia juga berkongsi jarak antara roda CX-9 dengan 2,930 mm (juga +230 mm berbanding CX-5).

Dari segi rekaan, CX-8 menerapkan sentuhan yang ada pada CX-5 dan CX-9, seperti yang dapat dilihat pada lampu utama, gril dan lampu belakang. Ruang dalaman bagaimanapun lebih cenderung kepada penampilan yang sama pada model CX-5 – banyak bahagian yang biasa kita lihat pada model sebelumnya seperti rekaan stereng yang sama, sistem infotainmen MZD, skrin sentuh tujuh-inci dan lain-lain.

SUV ini mampu menempatkan enam orang penumpang, dengan tempat duduk barisan kedua memiliki sepasang captain seat dengan sebuah kotak konsol memisahkannya di tengah. Capaian ke tempat duduk belakang boleh dilakukan dengan menarik pemegang pada kedua-dua tempat duduk barisan kedua; ruang dibarisan ketiga ini disifatkan mampu menempatkan penumpang dewasa dengan ketinggian 170 cm dengan selesa.

Jika barisan ketiga dinaikkan, ruang barangan yang tersedia ialah 239 liter. Turutkan barisan terakhir berkenaan, anda akan mempunyai ruang seluas 572 liter. Turut terdapat ruang tambahan dengan kedalaman 307 mm pada bahagian bawah lantainya.

Setakat ini, CX-8 diumumkan akan turut dijual di luar pasaran Jepun, walaupun masih belum dinyatakan negara mana secara spesifik. Jadi, bagaimana? CX-9 lebih menarik atau CX-8 ini yang hadir dengan saiz lebih praktikal?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required