Mazda CX-8 bakal dijual di luar pasaran Jepun

Mazda CX-8 bakal dijual di luar pasaran Jepun

Dalam sidang akhbar selepas majlis permulaan pemasangan bagi Mazda CX-5 baharu semalam, turut didedahkan ialah CX-8 juga bakal dijual di luar pasaran Jepun. Perkara ini dinyatakan oleh Hiroshi Inoue, pegawai eksekutif pengurusan bagi perniagaan ASEAN dan presiden Mazda Asia Tenggara.

Jualan bagi CX-8 di Jepun akan bermula 14 Disember tahun inu, dengan pengedarnya telah pun mula mengambil tempahan. Model ini diposisikan sebagai SUV di negara berkenaan, iaitu sebagai abang kepada CX-5, kerana CX-9 tidak dipasarkan di sana.

Di Jepun, SUV tiga-barisan tempat duduk ini hanya ditawarkan dengan enjin 2.2 liter SkyActiv-D turbodiesel dengan padanan transmisi automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan. Penjana kuasa ini mirip dengan salah satu enjin yang ditawarkan pada CX-5, namun dengan output yang telah dipertingkatkan iaitu 188 hp dan 450 Nm (dari 173 hp dan 420 Nm). Pelanggan juga boleh memilih sama ada pacuan roda-hadapan dan sistem pacuan semua-roda i-Activ AWD, dengan G-Vectoring Control diberikan untuk semua varian.

Bagi pasaran negara lain, Inoue tidak mendedahkan sebarang perincian mengenainya, termasuk negara mana yang bakal menerima kemasukan model ini. Walau bagaimana pun, beliau turut menyebut bahawa Datuk Seri Ben Yeoh, CEO bagi Bermaz pernah menyuarakan hasratnya terhadap model ini. Model CX-9 telah pun dijual di Malaysia, adakah kebarangkalian CX-8 juga akan dibawa masuk ke sini? Nantikan perkembangan selanjutnya jika ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required