Kerajaan akan umum mekanisme stabil harga minyak jika cecah RM2.50 seliter bagi RON95 dan diesel

Kerajaan akan umum mekanisme stabil harga minyak jika cecah RM2.50 seliter bagi RON95 dan diesel

Kerajaan memutuskan akan mengumumkan mekanisme stabil harga minyak sekiranya ia mencecah RM2.50 seliter bagi RON95 dan disel. Menurut Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah berkata mekanisme atau langkah itu akan memberi manfaat kepada isi rumah berpendapatan rendah (B40) dan pertengahan (M40), laporan Bernama.

Beliau berkata kerajaan telah menetapkan sekiranya harga RON95 naik sehingga RM2.50, itu adalah had maksimum.

“Kerajaan sedang mengkaji mekanisme dan ia belum lagi muktamad, terdapat dua atau tiga opsyen. Kita akan mengkaji perkara ini secara mendalam kerana kita tidak mahu rakyat kata ada klise dalam implementasi nanti,” katanya tanpa memperincikan butiran lanjut mengenai mekanisme tersebut.

Mohd Irwan Serigar berkata rakyat tidak perlu bimbang kerana kerajaan sentiasa memahami kehendak mereka dalam menentukan harga runcit bahan bakar di pam minyak.

“Kerajaan akan mencari jalan untuk memberi balik kepada rakyat, bagaimana kita boleh menampung kos beban hidup mereka,” katanya.

Awal minggu ini, Kementerian Kewangan dalam satu kenyataan berkata kerajaan akan mengenal pasti langkah bersesuaian bagi mengurangkan impak kenaikan harga minyak mentah dunia sekiranya harga runcit RON95 dan diesel melebihi RM2.50 seliter secara berterusan selama tiga bulan. Di mana langkah yang diambil akan memastikan rakyat tidak terbeban dengan kenaikan harga minyak dunia dan kadar inflasi terkawal dalam jangka masa sederhana dan panjang.

Bagi minggu 23 hingga 29 November, harga ketiga-tiga bahan api utama ini dilaporkan turun. RON97 dijual pada harga RM2.58 seliter. Manakala bagi RON 95 pula, ia dijual pada harga RM2.30 seliter. Bagi diesel pula, Euro 2 berharga RM2.23 seliter, dan diesel bersih Euro 5 pula menjadi RM2.33 seliter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required