Geely dapatkan 8.2% dalam syarikat trak AB Volvo

Geely dapatkan 8.2% dalam syarikat trak AB Volvo

Zhejiang Geely Holding (ZGH) Group telah mengumumkan perancangannya untuk mendapatkan 8.2% pegangan dalam AB Volvo daripada Cevian Capital, yang dilaporkan berjumlah US$3.3 bilion (sekitar RM13.4 bilion). Perjanjian ini akan menjadikan ZGH sebagai pemegang saham paling besar dalam syarikat pengeluar trak Sweden itu, dan kedua terbesar dalam hak mengundi (15.6%).

“Kami berbesar hati dapat mencapai kata sepakat dengan Cevian untuk memperoleh pegangan mereka dalam AB Volvo, seterusnya menjadikan kami pemegang saham model terbesar dalam syarikat yang menjadi peneraju pelbagai aspek pembangunan, pengeluaran dan penjualan kenderaan komersial.”

“Dengan pengalaman kami bersama Volvo Car Group, kami mengiktiraf dan menghargai sejarah serta budaya Scandinavian, posisi sebagai peneraju pasaran, teknologi maju serta kemampuan alam sekitar yang ada pada AB Volvo. Kami akan menyokong lembaga pengarah serta pengurusan AB Volvo dalam pelaksanaan strategi sedia ada sekarang,” kata pengerusi ZGH, Li Shufu.

Syarikat dari China ini juga memiliki Volvo Cars, yang telah dipisahkan daripada AB Volvo pada tahun 1999. Walaubagaimanapun, ZGH tidak mempunyai perancangan untuk menyatukan kembali dua syarikat ini. AB Volvo juga memiliki 45% pegangan dalam Dongfeng Commercial Vehicles, iaitu sebuah syarikat pengeluar trak antara yang terbesar di China.

“Geely Holding adalah pelabut jangka masa panjang strategik yang cukup dikenali, dan disebabkan itu, kami mempunyai sasaran untuk menyumbang secara positif dalam pembangunan jangka masa panjang AB Volvo. Geely Holding dapat menyumbangkan pengetahuan global, kepakaran dalam pasaran China serta aspek penyelidikan dan pembangunan terutamanya dalam bidang elektrik, pemanduan autonomous dan ketersambungan kepada AB Volvo,” tambah ketua pegawai kewangan dan timbalan presiden eksekutif ZGH, Daniel Donghui Li.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required