Audi bakal tampil dengan rekaan konsep baharu, janji akan elak rupa yang hampir sama pada setiap model

Audi bakal tampil dengan rekaan konsep baharu, janji akan elak rupa yang hampir sama pada setiap model

Jika dahulu Audi tampil dengan rekaan yang jauh lebih garang dari pesaing senegaranya, namun sekarang konsumer dilihat semakin bosan dengan penampilan tersebut yang seakan sama pada setiap model, dan sukar untuk membezakan dari model ke model yang lain. Menurut laporan dari Autocar UK, jenama berkenaan dikatakan berjanji akan merombak semula konsep tersebut.

CEO pembuat kereta dari Jerman itu, Rupert Stadler berkata, Audi sengaja membuat rekaan yang hampir sama untuk setiap barisan modelnya sebelum ini bagi memudahkan kereta mereka dikenali.

“Proses rekaan [berulang] ini digunakan untuk menjadikan Audi lebih mudah dikenali pada pasaran-pasaran penting baharu seperti China. Sekarang kami sudahpun dikenali di China, kami boleh mula mengubah falsafah ini dan mula memberikan rupa tersendiri untuk setiap model,” jelas Stadler.

“Kami sudahpun mengenal pasti bahawa ada ruang untuk dibezakan sekarang. Memandangkan setiap model dalam produksi minimum enam tahun, untuk masa sekarang saya rasa setiap model perlu ada rekaan tersendiri untuk menjadikan ia menarik untuk jangka masa yang lama,” tambah Marc Lichte, ketua rekabentuk Audi.

Model-model seterusnya akan membolehkan Audi melangkah lebih jauh dari segi rekaan, terutamanya apabila kereta-kereta elektrik seperti e-tron quattro yang akan menjengah pasaran. Lichte turut menjelaskan dengan penggunaan teknologi elektrik, kereta-kereta tersebut akan menawarkan dimensi yang lebih kompak serta membolehkan bentuk kereta itu berubah.

“Rekaan akan menuju kearah yang jauh bereza. [Pereka bentuk] akan mempunyai lebih ruang untuk bermain dengan rekaan, jadi kami mampu untuk menghasilkan [kereta dengan] juntaian (overhang) lebih pendek serta bonet yang lebih rendah. Ia akan menjadikan rekaan yang lebih menarik secara keseluruhan,” jelasnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required