Mitsubishi Eclipse Cross buat kemunculan sulung di Singapura – 1.5L DOHC MIVEC turbo, 163 ps/250 Nm

Mitsubishi Eclipse Cross buat kemunculan sulung di Singapura – 1.5L DOHC MIVEC turbo, 163 ps/250 Nm

Tidak dapat dinafikan, segmen crossover kompak antara yang yang paling sengit jika dilihat pada senarai kenderaan yang dibawa oleh pengeluar-pengeluar ke Singapore Motor Show tahun ini. Honda HR-V, Toyota C-HR dan Mazda CX-3 antara model yang telah berada dalam pasaran tetapi masih dibawa ke acara berkenaan.

Hyundai pula melancarkan senjatanya untuk segmen tersebut iaitu Kona serta tidak ketinggalan juga Mitsubishi yang telah memperkenalkan ayam tambatan baharunya buat pertama kali – Eclipse Cross – untuk bersaing dengan senarai nama tadi dalam pasaran Singapura.

Mitsubishi Eclipse Cross membuat kemunculan sulungnya di Tokyo November tahun lalu. Jika anda peminat Mitsubishi, anda tentu ingat akan nama ‘Eclipse’ sebagai sebuah coupe yang popular sebelum ini, lebih-lebih lagi setelah ia diketengahkan dalam siri filem The Fast and The Furious. Bagi mereka yang belum mengetahui, Mitsubishi kini tidak lagi menghasilkan sedan (sebab itulah tiada lagi Lancer mahupun Galant generasi baharu) dan jenama tersebut kini menumpukan perhatian terhadap pembinaan SUV.

Jadi untuk menyambung legasi Eclipse, ia telah dijelmakan dalam bentuk crossover menerusi Eclipse Cross ini dan didakwa Mitsubishi sebagai SUV Coupe lima-pintu. Boleh dikatakan, versi pasaran Singapura ini tampil dengan rupa yang sama seperti model yang muncul di Jepun tahun lalu.

Mitsubishi Eclipse Cross buat kemunculan sulung di Singapura – 1.5L DOHC MIVEC turbo, 163 ps/250 Nm

Crossover ini berukuran 4,405 mm panjang, 1,805 mm lebar dan 1,685 mm tinggi, iaitu lebih panjang sebanyak 110 mm, 35 mm lebih lebar dan 60 mm lebih tinggi berbanding ASX, namun memiliki jarak roda yang sama iaitu 2,670 mm.

Bahagian hadapan muka SUV kompak ini menonjolkan gril signatur Dynamic Shield Mitsubishi. Ia diapit dengan kluster lampu utama dan lampu kabus, sementara profil berbentuk-baji, garis badan, dan cermin depan serta juntaian belakang yang sedikit pendek menambahkan lagi imej dinamiknya.

Pada bahagian belakang, lampu LED model ini merentasi bahagian cermin belakang, seperti gaya Honda CR-Z. Manakala lampu ketiga pula terletak di palang pembahagi, dan disambungkan pada lampu belakang. SUV ini diberikan rim aloi dua-tona bersaiz 18-inci, dibaluti tayar 225/55R18.

Masuk ke kabin, anda dihidangkan dengan konsol tengah yang direka bertebing, dilingkari dengan kekemasan logam berwarna perak. Ia juga ditampilkan dengan Touchpad Controller, seperti Remote Touch Pad dari Lexus, yang mendominasi bahagian tengah. Selain itu, sistem sokongan Smartphone Link Display Audio turut menyokong fungsi Apple CarPlay dan Android Auto.

Mitsubishi Eclipse Cross buat kemunculan sulung di Singapura – 1.5L DOHC MIVEC turbo, 163 ps/250 Nm

Perincian lain yang turut dilengkapkan pada model pasaran Singapura ini termasuk paparan pebagai info TFT LCD bersaiz 4.2-inci, sistem kunci pintar dengan suis penghidup enjin, pedal penukar gear pada stereng, lampu hadapan yang dilengkapi fungsi auto high beam serta welcome dan coming home, brek parkir elektronik dengan fungsi auto hold dan juga monitor paparan kamera 360 darjah.

Model pasaran Singapura ini hanya menerima unit janakuasa DOHC MIVEC 1.5 liter turbo dengan sistem suntikan bahan api terus, tanpa pilihan enjin 2.2 liter turbodiesel. Enjin 4B40 berkenaan mampu mengekstrak 163 ps pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 250 Nm yang bermula seawal 1,800 rpm hingga 4,500 rpm.

Untuk pelanggan di republik ini, kuasa berkenaan hanya disalurkan menerusi kotak gear INVECS III CVT automatik dengan mod sport lapan-kelajuan maya ke roda hadapan, tanpa pilihan pacuan semua roda. Untuk pasaran lain, Eclipse Cross turut menerima sistem pacuan semua roda kawalan elektronik dengan sistem kawalan dinamik Super All-Wheel Control (S-AWC) bersama Active Yaw Control (AYC).

Untuk pasaran Singapura, ia dilengkapi standard dengan sistem keselamatan seperti sistem Forward Collision Mitigation (FCM), isyarat berhenti kecemasan, ABS dan ASC serta tujuh beg-udara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required