Bentley Continental GT 2018 kini telah dilancarkan untuk pasaran Malaysia. Ini model dari generasi ketiganya, dan tiba di sini hanya selepas lima bulan membuat penampilan sulung di Frankfurt Motor Show tahun lalu.

Bagaimanapun, belum ada harga akhir yang diperoleh. Yang didedahkan cuma harga anggaran, siap termasuk dengan cukai; iaitu RM1.9 juta dan bukan harga atas jalan serta belum termasuk GST. Serahan bagi pemilik tempatan akan dilakukan paling awal pada suku kedua tahun ini.

Berbanding model lamanya, versi terbaru ini 44 mm lebih panjang (4,850 mm), 10 mm lebih lebar (1,954 mm) dan 1 mm lebih tinggi (1,405 mm). Rekaan yang ditampil juga adalah serba baru, dapat dicapai dengan penggunaan platform yang juga baru bagi Bentley – yang turut dikongsi dengan Porsche Panamera terkini.

Model ini dilengkapi dengan enjin 6.0 liter twin-turbo W12 suntikan terus yang menghasilkan sebanyak 626 hp pada 6,000 rpm dan 900 Nm tork dari 1,350 rpm – 4,500 rpm. Angka ini adalah 44 hp dan 180 Nm melebihi daripada apa yang diberikan oleh model lamanya.

Ini membolehkan kereta dua-pintu yang besar dan berat ini – dengan berat 2 tan – mencapai pecutan 0-100 km/j dalam masa hanya 3.7 saat (0.8 saat lebih pantas). Kelajuan maksimum yang boleh dicapai pula ialah 333 km/j, lebih 14 km/j dari yang sebelumnya.

Sistem pacuan semua roda terbaru kini menggantikan sistem 40:60 kekal sebelum ini. Struktur badan Continental GT ini juga menggunakan material campuran dengan bahan utama aluminium – mengurangkan 85 kg beratnya – walaupun masih dengan berat keseluruhan lebih 2 tan; 2,244 kg.

Ciri start/stop yang ada padanya membolehkan model ini memberikan bacaan penggunaan minyak pada kadar 12.2 liter bagi setiap 100 km. Walaupun masih lagi tinggi, ia sebenarnya sudah berhasil dikurangkan daripada bacaan terdahulu, yang memberikan 14.2 liter per 100 km. Pembebasan karbon monoksida juga telah dikurangkan sebanyak 16%, menjadikan 278 gram per kilometer.

Seperti kebiasaan model kenderaan dengan prestij seperti ini, ia dilengkapi dengan segala macam ciri-ciri termaju. Antara yang utama ialah penggunaan sistem lampu utama matrix LED, dengan inspirasi dari kaca belahan kristal yang akan mula bercahaya sebaik pemiliknya mendekati kenderaan.

Di bahagian dalam, terdapat kira-kira 10 kaki persegi kawasan yang dihiasi dengan kemasan kayu sebenar, yang memerlukan sembilan jam untuk dipasang secara manual oleh petugas. Sistem infotainmen dipaparkan pada skrin sentuh 12.3-inci dengan pilihan capaian Apple CarPlay, sistem tunjuk arah Google serta Private eCall untuk kegunaan dalam situasi kecemasan.

Bagi sistem audio pula, pilihan yang diberikan termasuk sistem 650-watt 10-pembesar suara paling asas, sistem peringkat pertengahan dengan Bang & Olufsen BeaSonic 1,500 watt dengan 16-pembesar suara serta pilihan paling tinggi, sistem Naim 2,200-watt, 18-pembesar suara dan Active Bass Transducers yang dipasang pada tempat duduk hadapan.

Suspensi yang digunakan pula adalah dari jenis double wishbone di depan dan belakang, dengan kawalan olengan adaptif penuh 48-volt seperti yang ada pada Bentayga. Turut dipasang ialah suspensi udara dengan three-chamber air springs. Ini memberikan lebih 60% jumlah udara dalam talaan paling lembut berbanding model sebelumnya.

Selebihnya, model ini juga datang dengan ciri Continuous Damper Control (CDC) generasi terbaru serta stereng kuasa elektrik dengan variable-ratio untuk memberikan maklum balas yang lebih baik. Cakera brek pula 15 mm lebih besar untuk bahagia depan, dengan saiz 420 mm dengan kaliper 10-piston. Di belakang pula hanya menggunakan cakera 380 mm dengan kaliper empat-piston.