Honda X-ADV, CRF1000L, CB1000R di M’sia separuh pertama 2018 – harga bawah RM70k, RM80k, RM90k

Honda X-ADV, CRF1000L, CB1000R di M’sia separuh pertama 2018 – harga bawah RM70k, RM80k, RM90k

Semasa majlis pembukaan cawangan BigWing pertama di Setapak, Kuala Lumpur, Boon Siew Honda (BSH) telah mengumumkan tiga model baru mereka akan tiba di Malaysia pada separuh pertama tahun ini, iaitu X-ADV, Africa Twin CRF1000L dan Neo Sports Cafe CB1000R.

Semua model ini akan diimport terus dari Jepun, dan harga jangkaan yang diberi adalah bawah RM70k untuk X-ADV, bawah RM80k untuk Africa Twin CRF1000L standard dan bawah RM90k untuk Africa Twin CRF1000L dan Neo Sports Cafe CB1000R. Tiga model ini kemudiannya akan disertai oleh dua lagi model berkuasa tinggi yang akan tiba pada separuh tahun kedua tahun ini, yang kami jangkakan adalah CBR1000 dan Gold Wing 2018.

Honda X-ADV adalah sebuah skuter bergaya kembara yang dikuasakan oleh enjin dua silinder 745 cc dengan sistem penyejukan cecair dan SOHC. Kuasa yang mampu dihasilkan adalah 54 hp pada 6,250 rpm dan 68 Nm pada 4,750 rpm, dan ia menggunakan transmisi automatik klac berkembar enam kelajuan DCT yang juga boleh dikawal menggunakan butang penukar gear di bahagian pemegang.

Konsep kembara yang mahu diketengahkan pada motosikal ini disampaikan melalui penggunaan barangan seperti penghadang tangan, pelindung bahagian depan enjin dan rim jenis lidi; depan 17 inci dibalut dengan tayar 120/70 dan belakang bersaiz 15 inci bersama tayar 160/60. Penghadang udara di hadapannya pula boleh dilaras dalam beberapa kedudukan, tinggi dan rendah.

Berat keseluruhan X-Adv adalah 238 kg dan ia dilengkapi dengan tangki bahan api berkapasiti 13.1 liter. Antara kelengkapan lain yang ada padanya adalah sistem tanpa kunci, ruang barangan 21 liter (boleh memuatkan helmet full face), soket pengecas USB di bawah tempat duduk, meter digital gaya rali yang lengkap dengan pelbagai informasi dan suspensi fork USD di hadapan dan monoshock dengan Pro-Link di belakang.

Africa Twin CRF1000L pula adalah sebuah motosikal kembara sebenar, yang boleh didapati dalam dua versi iaitu standard, yang menggunakan transmisi manual enam kelajuan biasa seperti kebanyakan motosikal manakala sebuah lagi adalah model yang menggunakan transmisi klac berkembar enam kelajuan (masih boleh dikawal secara manual menggunakan butang).

Walaupun begitu, kedua-duanya masih dikuasakan oleh enjin dua silinder selari 998 cc SOHC, dan untuk model 2018 ini ia dinaik taraf dengan kotak udara dan bahagian dalam ekzos baru, balancer shaft lebih ringan, pam air di dalam perumah klac, termostat dalam head, bateri lithium ion, sistem throttle-by-wire, empat mod tunggangan dan sistem Honda Selectable Torque Control (HSTC) dengan tujuh tahap (sebelum ini cuma tiga).

Berat motosikal ini adalah 232 kg, dan ia datang dengan kelengkapan lain termasuk tangki bahan api 18.8 liter, fork teleskopik 45 mm di hadapan, monoshock boleh laras pra beban dan lantunan, brek cakera berkembar 310 mm dan angkup empat piston di hadapan, brek cakera 256 mm dan angkup dua piston di belakang, siap dengan sistem brek ABS dan rim 12 inci di hadapan dan 18 inci di belakang.

Neo Sports Cafe CB1000R pula adalah sebuah motosikal naked yang dikuasakan oleh enjin empat silinder sebaris 998 cc dengan teknologi PGM-Fi, penyejukan udara dan DOHC. Kuasa maksimum sebanyak 143 hp pada 10,500 rpm dan 104 Nm tork pada 8,250 rpm mampu disampaikan ke tayar belakang melalui kotak gear enam kelajuan.

Berat motosikal ini adalah 212 kg, dan ia menyediakan kelengkapan lain termasuk brek cakera berkembar 310 mm di hadapan, cakera 256 mm di belakang, fork USD Showa di hadapan, monoshock Showa BRFC di belakang, rim 17 inci, lengan ayun tunggal, tangki bahan api 16.2 liter dan panel instrumen digital.

GALERI: Honda X-ADV


GALERI: Honda Africa Twin CRF1000L

GALERI: Honda CB1000R Neo Sports Cafe

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required