Bersedia untuk pasaran tahun 2018, Honda telah memperbaharui model Africa Twin CRF1000L mereka pada beberapa bahagian dan barisan model tersebut ditambah dengan sebuah model yang mempunyai gerak suspensi lebih panjang, lebih tinggi dari tanah, lebih selesa dan tangki minyak lebih besar, dipanggil Africa Twin Adventure Sports CRF1000L2.

Sebelum pergi kepada model khas ini, kita lihat terlebih dahulu apa yang pembaharuan yang dilakukan oleh Honda untuk Africa Twin secara umumnya. Enjin dua silinder selari 998 cc SOHC pada model ini dinaik taraf dengan kotak udara dan bahagian dalam ekzos baru, balancer shaft lebih ringan, pam air di dalam perumah klac, termostat dalam head, bateri lithium ion, sistem throttle-by-wire, empat mod tunggangan dan sistem Honda Selectable Torque Control (HSTC) dengan tujuh tahap (sebelum ini cuma tiga).

Tiada jumlah peningkatan kuasa yang dinyatakan, namun model ini masih lagi boleh didapati dengan transmisi automatik Dual Clutch Transmission (DCT). Pada model sebelum ini, ia boleh menghasilkan sebanyak 93.8 hp pada 7,500 rpm dan 98 Nm tork pada 6,000 rpm. Untuk transmisi DCT tersebut, ia datang dengan tiga pilihan mod penyampaian kuasa dan butang G yang boleh meningkatkan cengkaman atas jalan kasar.

Pergi kepada model baru Africa Twin Adventure Sports CRF1000L2, ia sebenarnya pernah ditunjukkan sebagai sebuah model konsep sebelum ini. Datang standard padanya adalah penghadang angin 80 mm lebih tinggi di hadapan, pemanas tangan, soket pengecas 12 V, pelindung bawah enjin lebih besar, besi yang boleh digunakan untuk meletakkan lampu tambahan di depan, panel tepi aluminium, pelindung panel tepi, tangki lebih besar (24 liter), serta pemegang dan tempat duduk yang lebih tinggi.

Untuk prestasi tunggangan, model baru ini dinaik taraf dengan suspensi Showa yang lebih panjang, sekaligus menjadikan jaraknya dari tanah juga lebih tinggi, iaitu 10.6 inci. Suspensi ini boleh dilaras untuk pra beban, lantunan serta mampatan. Rim yang digunakan pula masih sama dengan model biasa iaitu 21 inci di hadapan dan 18 inci di belakang.

Harga model ini masih belum diumumkan kerana hanya akan masuk pasaran pada tahun hadapan bermula dengan Eropah, dan ia ditawarkan dalam grafik menarik seperti Tricolor yang menggabungkan warna putih, biru dan merah. Rim pula adalah unit aluminium berwarna emas.