Volvo tidak akan membangunkan enjin pembakaran dalaman generasi berikutnya, tumpu teknologi elektrik

Volvo tidak akan membangunkan enjin pembakaran dalaman generasi berikutnya, tumpu teknologi elektrik

Pembuat automotif dari Sweden -Volvo- tidak akan membangunkan enjin-enjin konvensional pembakaran dalaman (petrol dan diesel) baharu pada masa akan datang, di mana enjin-enjin dalam barisan produk sedia ada ini adalah yang terakhir, lapor portal Road and Track.

Perkara ini dinyatakan oleh CEO Volvo, Håkan Samuelsson dan rakan-rakan setugasnya ketika pendedahan model wagon V60 di Stokholm, Sweden, baru-baru ini. Menurutnya, untuk masa hadapan, kuasa yang lebih besar akan menggerakkan model-model baharu Volvo, tetapi tidak semestinya menggunakan enjin pembakaran dalaman.

Bermula tahun 2019, kesemua model baharu akan diberikan lebih dari satu varian hibrid – contohnya V60 baharu ini bakal ditawarkan dengan versi T8 dan T6 Twin Engine. Volvo juga bakal menghasilkan versi hibrid menggunakan enjin tiga-silinder yang diperkenalkan pada Volvo XC40 baru-baru ini. Namun kesemua ini adalah sebelum Volvo dapat mengikut jejak langkah sub-jenamanya, Polestar, yang kini menumpukan hanya pada teknologi elektrik.

Volvo tidak akan membangunkan enjin pembakaran dalaman generasi berikutnya, tumpu teknologi elektrik

Polestar 1 white exterior, front

Coupe elektrik sepenuhnya Polestar 1

Dalam masa yang sama, model-model hibrid Volvo bakal digandingkan dengan motor elektrik yang lebih berkuasa serta mempunyai kebolehan berputar pada takat rpm lebih tinggi pada gandar belakang. Ini bermaksud, pada masa hadapan, model-model hibrid AWD Volvo bakal dilengkapi sistem pacuan semua roda yang menghantar tork lebih kepada roda belakang, yang memberikan lebih keseronokan memandu dengan mengurangkan understeer.

Dengan pembangunan difokuskan pada teknologi elektrik ini, bermaksud enjin-enjin 2.0 liter empat silinder Drive-E dan 1.5 liter tiga-silinder Drive-E yang digunakan pada masa sekarang merupakan enjin petrol terakhir keluaran Volvo kerana selepas itu kesemua modelnya bakal digerakkan dengan motor elektrik sepenuhnya.

Walau bagaimanapun, Volvo masih lagi berminat dalam rancangannya untuk menggunakan satu lagi pengecas turbo elektrik selain pengecas turbo konvensional bersama supercharger sedia ada enjin 2.0 liter Drive-E berkenaan bagi menghasilkan kuasa hampir 400 hp. Namun, sekiranya pada masa yang sama mereka dapat menghasilkan motor elektrik yang lebih berkuasa, rancangan berkenaan mungkin tidak akan direalisasikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required