Volvo perkenal XC40 T3 -Drive-E 1.5 liter turbo, tiga-silinder 156 hp/265 Nm- bersama pakej Inscription

Volvo perkenal XC40 T3 -Drive-E 1.5 liter turbo, tiga-silinder 156 hp/265 Nm- bersama pakej Inscription

New Volvo XC40 – exterior

Setelah beroperasi selama 91 tahun, buat pertama kalinya Volvo memperkenalkan sebuah enjin kompak yang beropersi dengan hanya tiga-silinder. Enjin petrol Drive-E T3 1.5 liter berkenaan akan menjana SUV kompak baharu Volvo XC40, yang akan dijual bersama varian sedia ada lain dikuasakan enjin petrol 2.0 liter empat silinder Turbo T4 dan juga diesel 2.0 liter D3.

Enjin baharu 1.5 liter berkenaan dibangunkan sendiri oleh Volvo berdasarkan rekaan modular yang sama seperti enjin Drive-E empat-silinder. Ia menampilkan penggunaan material aluminium untuk blok dan juga kepala silinder serta diberikan sistem suntikan bahan api terus.

Walaupun kecil, unit janakuasa baharu ini mampu menghasilkan 156 hp pada takat 5,000 rpm dan tork maksima 265 Nm bermula 1,850 hingga 3,850 rpm. Untuk permulaan, ia akan digandingkan dengan kotak gear M76 R6.2 manual enam-kelajuan (sama seperti unit pada V40 sedia ada), namun kotak gear automatik lapan-kelajuan automatik akan ditawarkan pada tahun hadapan.

Volvo perkenal XC40 T3 -Drive-E 1.5 liter turbo, tiga-silinder 156 hp/265 Nm- bersama pakej Inscription

Drive-E 4 cylinder Diesel Engine – D3/D2 Front

Volvo XC40 yang digerakkan oleh enjin T3 ini mampu untuk memecut dari 0-100 km/h dalam masa 9.4 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 200 km/j. Menerusi kaedah baharu ujian Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP), model T3 ini menerima penarafan penggunaan bahan api gabungan 7.1 liter untuk setiap perjalanan 100 km.

Menurut Volvo, enjin T3 ini direka bagi membolehkan ia digabungkan bersama sistem hibrid plug-in Twin Engine, seperti yang diprebiu sebagai unit janakuasa T5 Twin Engine sebelum ini.

Volvo turut mendedahkan bahawa XC40 versi hibrid dan juga janaan elektrik sepenuhnya bakal diperkenal tidak lama lagi. Ia sudah dijangka kerana asas Compact Modular Architecture (CMA) sememangnya direka bagi membolehkan sistem hibrid, hibrid plug-in mahupun sistem elektrik sepenuhnya dipadankan dengan mudah, selain dari unit janakuasa konvesional petrol dan diesel.

Volvo perkenal XC40 T3 -Drive-E 1.5 liter turbo, tiga-silinder 156 hp/265 Nm- bersama pakej Inscription

New Volvo XC40 – exterior

Sebagai perbandingan versi T4 2.0 liter turbo mampu menghasilkan 190 hp pada takat 4,700 rpm dan tork maksima 300 Nm 1,400 rpm hingga 4,000 rpm. Ia digandingkan dengan kotak gear AW TG-81SC automatik lapan-kelajuan automatik. Model ini diberikan opsyen sama ada untuk menggunakan sistem pacuan roda hadapan sahaja atau hadir dengan sistem pacuan semua roda.

Kedua-dua versi tersebut mampu mencapai kelajuan 210 km/j, namun versi pacuan hadapan mampu memecut dari 0-100 km/j lebih cepat iaitu 8.4 saat, berbanding model AWD. Begitu juga dengan ekonomi penggunaan bahan api, dimana model FWD mencatatkan 7.7 l/100 km berbanding 8.0 l/100km pada model AWD.

Untuk model diesel pula, enjin D3 berkenaan mampu menjana kuasa 150 hp pada takat 3,750 rpm dan tork maksima 320 Nm bermula 1,750 hingga 3,000 rpm. Ia juga digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan yang sama dengan T4 serta pilihan sama ada menggunakan pacuan hadapan atau AWD. Versi diesel ini turut ditawarkan dengan kotak gear enam-kelajuan manual M76 R7.0 untuk pacuan hadapan atau M66F (juga manual enam-kelajuan) bagi yang memilih sistem AWD.

Selain dari penawaran unit janakuasa baharu ini, Volvo turut mengumumkan kemasan Inscription untuk XC40, meluaskan lagi pilihan selain pakej Momentum dan R-Design sedia ada. Pakej kemasan Inscription berkenaan terdiri daripada rekaan unik pada skid plate, kemasan tingkap sisi, elemen pada gril hadapan dan juga warna badan istimewa khas untuknya.

Bahagian kabin pula, kemasan Inscription ini akan menampilkan tombol gear kristal serta panel-panel Driftwood Décor seperti yang ditampilkan buat pertama kali pada XC60. Pelbagai pilihan rim aloi turut disediakan dengan saiz bermula 18 hingga 20-inci.

Volvo turut menawarkan pakej aksesori lebih sporty untuk XC40 berkenaan yang terdiri dari skid plate kemasan brushed stainless steel, dua tip ekzos bina-dalam serta rim aloi berdiameter 21-inci kemasan Black Diamond Cut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required