Grab sah ambil alih perniagaan Uber di Asia Tenggara – Uber kekalkan 27.5% pegangan kepentingan

Grab sah ambil alih perniagaan Uber di Asia Tenggara – Uber kekalkan 27.5% pegangan kepentingan

Nampaknya berita pengambil-alihan operasi Uber di Asia Tenggara oleh Grab kini bukan lagi desas-desus. Grab dengan secara rasminya telah mengumumkan perkembangan terbaru itu; operasi Uber dan Uber Eats selepas ini akan disepadukan di dalam platform Grab sedia ada.

Sebagai sebehagian daripada aspek pengembil alihan berkenaan, Uber diberikan pegangan kepentingan sebanyak 27.5% di dalam Grab dan CEO Uber, Dara Khosrowshahi akan menyertai lembaga pengarah Grab. Penggabungan ini bakal menyaksikan Grab akan menjadi platform nombor satu bagi perkhidmatan ride-hailing dan penghantaran makanan atas talian di rantau ini.

Untuk mencapainya, Grab akan memperkembang perniagaan GrabFood di Indonesia dan Thailand kepada dua lagi negara – Singapura dan Malaysia – berikutan penggabungan dengan Ubar Eats. Menjelang separuh pertama 2018, GrabFood akan beroperasi di semua negara utama rantau Asia Tenggara.

Bagi sektor pengengkutan, Grab sedang mempertimbang untuk menawarkan kaedah pengangkutan yang setempat dan penyelesaian mobiliti lain, sebagai contoh melalui GrabCycle dan GrabShuttle Plus. Perkhidmatan kewangan Grab Financial juga akan diperkemas, dengan fungsi GrabPay disasar untuk ditawarkan ke semua negara rantau ini menjelang akhir tahun.

Aplikasi Uber akan terus beroperasi selama dua minggu, sementara Uber Eats akan beroperasi hingga hujung Mei. Ini bagi membolehkan perpindahan lancar bagi pemandu-pemandu Uber kepada platform Grab, begitu juga memudahkan pelanggan Uber Eats serta rakan kongsi pernigaan sedia ada.

Grab juga menyatakan bahawa mereka komited untuk bekerja sama dengan pihak berkuasa tempatan berhubung penggabungan itu. “Kami berbesar hati kerana syarikat yang dilahirkan di Asia Tenggara telah mempunyai platform terbesar dengan jutaan pelanggan menggunakannya setiap hari. Ia juga menyediakan peluang pendapatan kepada lebih 5 juta orang. Pengambil alihan ini menandakan permulaan era baru bagi rantau ini,” jelas CEO Grab, Anthony Tan dalam satu kenyataan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required