Aston Martin DB11 V8 semakin hampir tiba Malaysia?

Aston Martin DB11 pertama kali dilancar di Malaysia pada bulan September 2016, dan ia didatangkan dengan enjin V12 5.2 liter twin turbo dan harga sekitar RM2 juta. Kini, nampaknya seperti Aston Martin Kuala Lumpur bersedia untuk memperkenalkan pula DB11 dengan enjin V8, dan teaser baginya kelihatan dimuat naik di Facebook rasmi syarikat itu.

Model ini pertama kali diperkenalkan secara global Jun tahun lepas, dan enjin V8 4.0 liter twin turbo yang digunakan tersebut adalah datang daripada Mercedes-AMG, iaitu rakan kongsi teknikal bagi Aston Martin. Pada DB11, enjin ini mampu menghasilkan 510 PS dan 675 Nm, dan sedikit lebih kuasa berbanding Mercedes-AMG GT yang menggunakan enjin sama.

Sudah tentu, kalau dibandingkan dengan DB11 berenjin V12, versi V8 ini kurang sedikit kuasanya (DB11 V12 berkuasa 608 PS dan 700 Nm), dan ia dipadankan bersama transmisi automatik lapan kelajuan ZF, dan bukannya transmisi klac berkembar tujuh kelajuan. Pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam masa empat saat, dengan kelajuan maksimum 301 km/j.

Aston Martin DB11 V8 semakin hampir tiba Malaysia?

Dibandingkan lagi dengan DB11 V12, model V8 yang akan datang ini lebih ringan 115 kg, iaitu mencatat berat 1,760 kg, dan datang dengan tapak enjin serta sistem takungan minyak yang berbeza. Perubahan lain yang dibuat adalah suspensi dan perisian ESP yang ditala semula untuk memastikan dinamik pemanduan yang optima.

Secara visual, model V8 boleh dibezakan dengan model V12 melalui dengan bonet yang hanya mempunyai dua skup di tepi (V12 ada empat), kemasan rim lain dan hiasan gelap pada lampu hadapan. Bahagian dalam pula kebanyakannya sama, dan boleh didapati dengan pelbagai kelengkapan pilihan daripada Q by Aston Martin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required