BAIC BJ80 6×6 – Mercedes-AMG G 63 tiruan dari China

BAIC BJ80 6×6 – Mercedes-AMG G 63 tiruan dari China

Minggu lalu, sebuah SUV buatan China – Traum Meet 3 – yang meniru rekaan model Mercedes-Benz GLA muncul di negara tersebut, dan minggu ini satu lagi SUV tiruan muncul dengan bentuk seakan model lebih eksotik iaitu Mercedes-AMG G 63 6×6 dihasilkan oleh Beijing Auto International Corporation (BAIC). Model copycat dari BAIC berkenaan digelar BJ80 6×6.

Trak pikap enam-tayar dengan tiga gandar berkenaan dilihat di perkarangan dewan Beijing Motor Show 2018 yang akan bermula esok. Ia dilihat turut dibekalkan dengan aksesori-aksesori lasak seperti unit snorkel pada tiang-A sebelah kanan, set light bar LED di bawah gril hadapan, cangkuk tunda dibina bersama bampar hadapan serta plat pelindung di bawahnya.

Gambar ihsan dari laman Autohome dan PCauto ini juga mendedahkan BJ80 menerima lampu hadapan projektor berbentuk bulat serta liang udara tambahan pada bonet dan juga fender hadapan. Penutup cermin sisi pula menerima kemasan krom, manakala kamera pada bahagian sisi mungkin sebahagian sistem pemantau 360 darjah.

BAIC BJ80 6×6 – Mercedes-AMG G 63 tiruan dari China

Ciri luaran lain yang turut dapat dilihat pada pikap ini termasuk rak bumbung, tayar gantian bersaiz besar, lampu kombinasi belakang LED dan empat tip ekzos.

Walau bagaimanapun, rekaan dalaman trak ini nampaknya tidak ditiru sepenuhnya dari Mercedes. Kabin BJ80 ini diberikan roda stereng empat jejari balutan kulit, dan juga kluster paparan informasi (mungkin digital sepenuhnya) bersaiz besar. Bahagian tengah papan pemukanya pula diberikan sistem infotaimen dengan skrin sesentuh.

Namun pada bahagian bawah skrin utama tersebut, rekaannya kembali seakan G-Wagen Mercedes terutamanya pada suis-suis kawalan serta pada balutan kulit dengan elemen seperti berlian pada tempat duduk.

Jika anda perasan, dihujung papan pemuka terdapat perkataan PHEV manakala diluar juga terdapat penutup dengan logo pengecas elektrik. BAIC memang terkenal dengan kereta-kereta berteknologi elektrik, dan trak pikap ini juga sebenarnya dijana oleh gabungan enjin petrol serta motor elektrik dari sistem plug-in hybrid.

Tiada perincian lanjut berkenaan unit janakuasa tersebut, namun menurut CarNewsChina, trak pikap ini menggunakan enjin petrol empat silinder 2.3 liter turbo dari Saab menjana 250 hp/350 Nm. Motor elektrik pula ditempatkan di dalam roda, pada gandar paling belakang, dibina oleh syarikat yang juga dari China iaitu Protean Electric.

Dari pandangan mata kasar, saiz BJ60 6×6 ini kelihatan lebih kecil dari G 63 AMG 6×6 asli, namun perincian sebenar hanya dapat diketahui ketika ia didedahkan secara rasmi nanti. Ada juga khabar yang mengatakan bahawa trak ini merupakan unit prototaip dan belum pasti BAIC akan menghasilkannya untuk versi produksi sebenar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required