GST-Sifar: MINI catat penurunan harga hingga RM19k

GST-Sifar: MINI catat penurunan harga hingga RM19k

BMW Group Malaysia telah mengeluarkan senarai harga baru bagi barisan model MINI bermula 1 Jun nanti, apabila GST dikenakan pada kadar sifar peratus. Harga berkenaan akan kekal sehinggalah pengenalan semula SST, yang menurut Tun Daim Zainuddin sebagai Ketua Penasihat Kerajaan PH, akan dapat dilaksanakan dalam tempoh dua atau tiga bulan lagi.

Maka, jendela waktu yang ada ini membolehkan pelanggan untuk membeli kenderaan tanpa dikenakan kedua-dua cukai berkenaan. Dengan itu, barisan kenderaan MINI di Malaysia juga mencatatkan banyak penjimatan, sekiranya ada yang berhasrat untuk memilikinya dalam tempoh berkenaan.

Tanpa GST, harga baru MINI 5-Pintu Urbanite Edition mencatatkan penjimatan bermula RM11,241, hinggalah kepada model MINI John Cooper Works Countryman yang mencatatkan penjimatan tertinggi sehingga RM19,707.

GST-Sifar: MINI catat penurunan harga hingga RM19k

Bagaimanapun, akan terdapat sedikit perbezaan pada pengurangan harga berkenaan, kerana ada model-model yang mencatatkan bukan pada kadar 6% sepenuhnya. Ini kerana, GST 6% hanya dikenakan pada harga jualan kenderaan (bagi model CBU, yuran pemeriksaan Puspakom), sebelum perkara-perkara lain yang tidak dikenakan GST (seperti cukai jalan, yuran pendaftaran dll) ditambah.

Pembelian kenderaan MINI dari saluran rasmi juga akan didatangkan dengan jaminan empat-tahun tanpa had perbatuan dengan servis berjadual percuma dan keahlian MINI Black Card.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required