SPYSHOT: Mercedes-Benz S-Class W222 diuji di M’sia

SPYSHOT: Mercedes-Benz S-Class W222 diuji di M’sia

Ternyata Mercedes-Benz S-Class W222 bakal tiba di pasaran Malaysia selepas kelibatnya dikesan sedang diuji di Malaysia, seperti mana foto yang dirakamkan oleh pembaca Soon Aik Seng. Malah Mercedes-Benz Malaysia (MBM) berjanji akan membawa masuk model tersebut pada pertengahan tahun ini.

Model yang diuji ini kelihatan hadir dengan pakej AMG Line, lampu utama Multibeam LED (dengan lampu tinggi Ultra Range) dan roda aloi 10-jejari 20-inci. Seperti mana S 400 h yang hadir di sini sebelum ini, dijangkakan model ini juga bakal hadir dengan pelbagai teknologi yang lebih menarik.

Ini termasuklah kawalan roda stereng sentuhan-sensitif, pengecas telefon pintar tanpa wayar hadapan dan belakang dan sistem kawalan keselesaan Energizing baharu yang boleh mengawal suhu, penyegar udara dan haba panas pada tempat duduk, aliran udara dan fungsi mengurut mengikut mood yang dikehendaki.

SPYSHOT: Mercedes-Benz S-Class W222 diuji di M’sia

Ciri bantuan pemandu juga telah dipertingkatkan, dengan kawalan kelajuan adaptif Distronic yang kini boleh memperlahankan kenderaan di selekoh dan simpang, dan ia boleh beroperasi dalam kelajuan sehingga 210 km/j. Ia turut mendatangkan Bantuan Stereng Aktif dengan Bantuan Penukaran Lorong Aktif dan Bantuan Berhenti Kecemasan Aktif, termasuk Bantuan Brek Aktif dengan lintasan trafik dan brek kecemasan termasuk Bantuan Stereng untuk Mengelak.

Bagi variannya, S 400 h tidak ditampilkan, namun ia hadir dengan pilihan baharu S 450. Menurut MBM, sejak senarai harganya dikeluarkan dari laman web, model pemasangan tempatan (CKD) bagi S 450 bakal menjadi RM699,888 untuk atas jalan tanpa insurans, menjadikan ia RM100,000 lebih mahal berbanding S 400 h.

Ia memang telah dijangkakan, kerana S 400 h hadir dengan pengecualian cukai kerana ia adalah model hibrid, maka harganya sudah pasti berbeza, malah S 450 juga merupakan model yang lebih berkuasa. Ia dijanakan oleh enjin baharu 3.0 liter pengecas turbo enam-silinder, didatangkan dengan integral starter/alternator (ISG) berkuasa 48-voltan yang menyalurkan 21 hp/250 Nm ledakan elektrik apabila diperlukan – efektif menukarkannya menjadi mild hybrid.

Kuasa dianggarkan pada 362 hp dan tork 500 Nm, semuanya disalurkan ke roda belakang menerusi transmisi automatik 9G-Tronic sembilan-kelajuan. Terdapat juga kemungkinan kita akan menerima enjin lama 3.0 liter turbo V6 dari model sedia ada S 400, dengan sama ledakan kuasa, namun tanpa motor ISG 48-voltan. Kita hanya akan tahu mengenainya bila tiba masanya kelak.

Model yang tidak diteruskan, S 400 h, adalah bagi memberikan peluang pengenalan terhadap S 560 e-plug in hybrid, dengan enjin petrol 3.0 liter turbo V6 bersama kuasa 362 hp dan 500 Nm, dipadankan dengan motor elektrik 121 hp/440 Nm dan bateri lithium-ion 13.5 kWh yang memberikan penjimatan bahan api dengan anggaran 2.1 liter per 100 km dan 50 km bagi penggunaan semua-elektrik.

GALERI: Mercedes-Benz S-Class W222 facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required