Mazda gigih perkenalkan teknologi generasi baharu – SkyActiv-D gen-2 dengan peningkatan 20% pada 2020

Mazda gigih perkenalkan teknologi generasi baharu – SkyActiv-D gen-2 dengan peningkatan 20% pada 2020

Baru-baru ini telah berlangsung Mazda Asian Tech Forum 2018 di Mine Proving Ground, Fukuoka, Jepun yang dihadiri oleh media permotoran termasuk dari Malaysia, Indonesia, Filipina, Thailand, Singapura dan Vietnam. Ia adalah bagi mendedahkan lebih banyak teknologi generasi baharu yang bakal diperkenalkan di peringkat global, termasuklah enjin SkyActiv-G generasi kedua yang dinamakan sebagai SkyActiv-X.

Selain SkyActiv-X, Hidetoshi Kudo, pegawai eksekutif yang mengendalikan strategi produk dan pengurusan R&D Mazda Motor Corporation, telah mendedahkan rancangan pengeluar ini untuk memperkenalkan teknologi generasi baharu bagi pengeluaran kenderaan jenama ini pada masa hadapan.

Sebelum ini, umum mengetahui, sejak akhir tahun lalu, Mazda telah giat mempromosikan SkyActiv-X yang direncana bakal diperkenalkan di peringkat global pada tahun 2019. Enjin SkyActiv-X ini menggunakan teknologi Homogeneous Charge Compression Ignition (HCCI), iaitu konsep enjin petrol yang tidak menggunakan palam pencucuh, sebaliknya pembakaran akan dimulakan oleh kuasa mampatan campuran udara dan bahan api, sama seperti konsep enjin diesel empat-lejang.

Mazda gigih perkenalkan teknologi generasi baharu – SkyActiv-D gen-2 dengan peningkatan 20% pada 2020

Dari tahun 2019 dan seterusnya, Mazda juga akan mula memperkenalkan teknologi kenderaan elektrik (EV) dan pacuan elektrik yang lain, sebagai menyokong penyelesaian di rantau ini bagi menggunakan nisbah tenaga bersih yang lebih tinggi dalam penjanaan kuasa, sekali gus membantu mengurangkan pencemaran udara. Usaha Mazda dalam teknologi elektrifikasi ini dilihat mampu mengurangkan risiko peralihan enjin konvensional ke penjana kuasa elektrik, termasuk usaha dalam membangunkan teknologi yang membolehkan jenama ini kekal bersaing di pasaran yang semakin melangkah ke arah pengurangan pengeluaran enjin konvensional.

Oleh itu, Mazda sedang berusaha untuk menghasilkan Hybrid Electric Vehicle (HEV) sederhana dan Battery Electric Vehicle (BEV), dijangka akan diperkenalkan pada tahun 2019. Seperti mana yang pernah didedahkan pada tahun 2016, untuk merealisasikan perancangan dalam membangunkan penjana kuasa sedemikian, Mazda telah pun membuat keputusan untuk bergabung tenaga dengan Toyota Motor Corporation.

Melalui perjanjian yang telah ditandatangani, Toyota akan menyediakan teknologi hibrid dan advanced fuel-cell mereka kepada Mazda, sementara Mazda pula akan berkongsi teknologi enjin petrol dan diesel SkyActiv mereka sebagai balasan. Malahan menerusi projek berkenaan, menjelang tahun 2035, Mazda akan memiliki 11.2% kenderaan elektrik dan 4.4% lagi bagi kenderaan elektrik sel-bahan api, selain 84.4% enjin yang masih mengekalkan enjin pembakaran dalaman (ICE).

Kudo turut berkata, pada tahun 2020 pula, Mazda akan memperkenalkan enjin SkyActiv-D generasi kedua yang diberikan peningkatan daripada segi emisi diesel iaitu sebanyak 20%. Malahan pada tahun yang sama juga, ujian terhadap Mazda Co Pilot Concept juga akan dimulakan. Di mana ia disasarkan bakal diperkenalkan pada tahun 2025, termasuk bagi teknologi pemanduan sendiri (autonomous driving) yang bakal menjadi teknologi standard bagi semua modelnya.

Bermula tahun 2019 ke atas, Mazda juga akan mula memperkenalkan Mazda Connect baharu, Skyactiv-Vehicle Architecture dan juga Kodo Design 2. Malahan Mazda pernah mempamerkan model konsep Mazda Vision Coupe di Tokyo Motor Show 2017 yang memberikan gambaran awal mengenai rekaan Kodo pada masa hadapan. Ia mempamerkan rekaan dengan nilai estetika minimalis dalam bentuk ringkas bagi rekaan-rekaan kenderaan akan datang dari jenama tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required