Tokyo 2017: Mazda Vision Coupe – masa depan Kodo

Tokyo 2017: Mazda Vision Coupe – masa depan Kodo

Pendekatan rekaan Kodo – Soul of Motion telah menjadi sangat sinonim dengan jenama itu sejak model konsep Shinari muncul pertama kali lebih setengah dekad lalu. Kini, rekaan itu dilanjutkan lagi kepada generaasi berikutnya, menjelma sebagai Mazda Vision Coupe, yang akan membuat penampilan sulung di Tokyo Motor Show 2017.

Model konsep coupe empat-pintu ini menjadi penanda awal kepada Mazda, mempamerkan rekaan dengan estetika minimalistik dalam bentuk ringkas bagi rekaan-rekaan kenderaan akan datang dari jenama itu. Di depan, gril Mazda yang kita kenali sebelum ini dilebarkan, dengan “sayap” dihujungnya yang dilanjutkan hingga ke lampu utama.

“Sayap” yang sama turut menempatkan lampu LED tirus yang berfungsi sebagai lampu isyarat serta DRL. Dua seksyen cengkung di tepi turut kelihatan mengapit gril, menyerlahkan lagi keberadaannya. Dua “bilah” kecil turut menghiasi di bahagian bawahnya.

Tokyo 2017: Mazda Vision Coupe – masa depan Kodo

Dengan keringkasan menjadi matlamat utama, bonet dan bahagian fender hadapan menerapkan garis yang lebih ringkas juga berbanding model Mazda terdahulu, termasuk yang dapat dilihat pada RX-Vision Concept pada 2015. Dilihat dari sisi pula, rekaan ini ternyata mengikuti nisbah klasik yang selalu ada pada sebuah rekaan coupe; bonet yang panjang dan bahagian kabin terletak lebih hampir kepada bahagian belakang badannya.

Satu garis yang menonjol membantu menghadirkan karekter tersendiri yang lebih kuat pada imejnya, bermula dari logo pada gril, dibawa ke bahagian logo di belakang. Ciri lain dari aspek rekaan di luar ialah corong sisi yang terletak pada lengkung roda hadapan.

Perubahan cahaya dan bayang seperti yang dapat dilihat antara roda depan 21 inci dan roda belakang 22 inci mula dikenali sebagai “vortex effect”. Menurut Pengarah Urusan Eksekutif dan ketua pereka Mazda, Ikuo Maeda, lengkung kecil untuk menghasilkan rupa berkenaan memerlukan beberapa model tanah liat digunakan, dibantu oleh simulasi komputer untuk melihat bagaimana cahaya jatuh ke badan kenderaan.

Tokyo 2017: Mazda Vision Coupe – masa depan Kodo

Bahagian belakang banyak mewarisi rekaan konsep dari RX-Vision, dengan sedikit perubahan bagi menepati arah tuju baru rekaannya. Lampu belakang terdiri daripada lampu bulat tunggal disetiap sisi, dan tiada lagi spoiler rata digunakan. Ia diganti dengan lampu melintang LED (juga berfungsi sebagai lampu isyarat), yang disepadukan ke dalam “garis bayangan” ke arah logo yang ada.

Bagi ruang dalamannya yang memberi lebih tumpuan kepada pemandu, Maeda menjelaskan rekaan terbaru ini mengikuti konsep senibina tradisional Jepun yang dikenali sebagai ma – “penggunaan ruang yang sangat teliti untuk membangkitkan suasana”.

Ini dapat dilihat pada penggunaan ruang yang disengajakan pada kawasan panel instrumen, kemasan pintu serta konsol tengah. Ini sekali lagi melambangkan estetika minimalistik yang menjadi arah baru Mazda. Selain itu, penggunaan material berkualiti juga dapat dilihat pada keseluruhan kabin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required