Proton jangka harga kereta naik bila SST dikembalikan

Proton jangka harga kereta naik bila SST dikembalikan

Pembeli kereta buat masa ini menikmati kadar 0% bagi cukai barang dan perkhidmatan (GST), sekaligus membuatkan harga kereta menjadi lebih rendah berbanding sebelum ini. Walau bagaimana pun, ramai yang tertanya-tanya apa akan jadi pada harga kereta apabila cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kembali dilaksanakan mulai 1 September ini, dan jika perlu mereka membuat pembelian sekarang.

Menurut Proton, kini merupakan masa yang terbaik untuk pengguna membeli kereta baharu, sebelum SST kembali diimplementasikan. Seperti yang disebut oleh presiden Persatuan Automotif Malaysia Datuk Aishah Ahmad (dan beberapa sumber lain), Proton percaya harga kereta akan meningkat selepas SST kembali dilaksanakan.

Pada Mei tahun ini, menteri kewangan Lim Guan Eng mengumumkan kadar SST sepatutnya ditetapkan pada 10%, iaitu kadar yang sama sebelum ia digantikan dengan GST pada April 2015. Kemudian, MMA berkata dijangkakan kerajaan akan menetapkan SST lebih rendah berbanding GST (6%) untuk menurunkan harga kereta bagi promosi pembelian.

Bagi pasaran kereta terpakai, Proton berpendapat, oleh kerana persaingan yang sengit, penjual secara umumnya menyerap nilai GST. Oleh itu, harga ditawarkan tidak akan terjejas dengan GST yang berkadar sifar. Bagi pengguna yang ingin berjimat, mereka mungkin akan lebih tertarik dengan pasaran kereta terpakai kerana perbandingan kos disangka lebih murah dan praktikal.

Walau bagaimanapun, proses membeli kereta terpakai adalah sedikit lebih rumit berbanding dengan pengalaman membeli kereta baharu kerana kelulusan pinjaman mungkin lebih mudah untuk diperoleh dan kadar faedahnya lebih rendah disebabkan risiko yang lebih rendah berbanding dengan kereta terpakai. Dengan ini, jumlah pinjaman yang diluluskan menjadi lebih tinggi amaunnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required