GALERI: Mazda CX-3 2018 facelift dipertonton di M’sia

GALERI: Mazda CX-3 2018 <em>facelift</em> dipertonton di M’sia

Seperti yang ramai telah sedia maklum, Mazda CX-3 2018 facelift telah pun tiba di Malaysia dan ketika ini dipertontonkan kepada umum di One Utama, bermula hari ini hingga Ahad nanti, 1 Julai 2018. Lebih menarik, harga anggaran yang diumumkan oleh Bermaz selaku pengedar rasminya ialah RM121,134 atas jalan dan tidak termasuk insurans. Tempahan juga telah dibuka.

Pembaharuan di luar yang dilakukan termasuklah rekaan dua kepingan krom pada gril, kemasan krom pada bahagian luaran, lampu belakang yang diinspirasikan dari CX-5 baru, rim aloi 18-inci yang direka semula, bingkai tingkap hitam gelap dan lampu kabus serta pilihan warna Soul Red Crystal seperti yang ditawarkan pada model CX-5.

Di dalam pula, antara perubahan yang terlibat ialah tambahan fungsi brek parkir elektronik (dengan Auto Hold) yang menggantikan brek tangan manual sebelum ini. Konsol di tengah juga direka untuk menempatkan bahagian tapar tombol gear yang ada, suis pemilih Sport Mode dan tombol kawalan MZD Connect turut diposisikan semula.

GALERI: Mazda CX-3 2018 <em>facelift</em> dipertonton di M’sia

Turut disertakan ialah perehat tangan dengan ruang simpanan barang di bawahnya, serta perehat tangan baru dibahagian tengah untuk penumpang belakang dengan tempat letak cawan padanya. Papan pemuka turut menerima beberapa kemaskini – corong pendingin hawa lebih tirus, palang krom yang lebih pendek dan kemasan ala suede. Sementara itu, panel pintu yang lebih tebal, cermin pintu ruangan barang di belakang serta kedapan pintu yang baru membantu memperbaiki kadar NVH model ini.

Kelengkapan lain yang masih dikekalkan termasuklah lampu utama LED automatik, lampu kabus hadapan dan lampu belakang, kemasukan tanpa kunci, tempat duduk pemandu dengan larasan berkuasa 10-hala bersama memori, bilah pengelap cermin automatik, pendingin hawa zon-tunggal automatik, paparan head-up display berwarna, paddle shifter, kawalan cruise, sistem infotainmen MZD Connect dengan skrin sentuh tujuh-inci, enam-pembesar suara dan kamera undur. Bagaimana pun, bumbung matahari tidak lagi dikekalkan pada CX-3 facelift ini.

Untuk elemen keselamatan, CX-3 kini menerima tambahan sistem Pemantauan Titik Buta (BSM), dan Amaran Trafik Lintasan Belakang (RCTA). Kedua-dua sistem ini menyertai ciri-ciri lain sedia ada seperti ABS dan EBD serta bantuan brek, Dynamic Stability Control (DSC) enam beg udara dan tapak ISOFIX.

Kuasa pula disalurkan dari enjin petrol 2.0 liter SkyActive-G empat-silinder yang ditala semula untuk meningkatkan tork dan lebih menjimatkan penggunaan bahan api serta mengurangkan geseran dalaman, menjadikan tidak balas enjin lebih baik. Angka janaan kuasa tidak berubah, iaitu 151 hp pada 6,000 rpm dan tork 204 Nm pada 2,800 rpm.

Transmisi automatik enam-kelajuan masih dikekalkan, bersama sistem G-Vectoring Control (GVC) yang diperkenalkan tahun lalu, untuk meningkatkan kawalan dinamik kenderaan. Selain itu, suspensi dan sterengnya juga telah ditala semula untuk mengoptimumkan karakteristik pemanduan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required