Peugeot 508 baharu disahkan bakal memasuki pasaran Malaysia pada suku kedua (Q2) 2019 ini. Itulah yang dimaklumkan oleh Nasim, pengimport rasmi Peugeot di Malaysia, kepada wakil paultan.org, Danny Tan, yang menyertai sesi pandu uji 508 generasi kedua di Morte Carlo baru-baru ini.

Dijangka enjin petrol 1.6 liter, satunya dengan 180 hp/250 Nm dan varian tertinggi dengan 225 hp/300 Nm. Enjin PureTech ini menggantikan unit Prince yang lama, dan akan dipadankan dengan transmisi automatik torque converter lapan-kelajuan oleh Aisin.

Enjin 225 hp pastinya menjadi milik 508 GT, dengan prestasi yang lebih menguja. Ia mampu mencapai 0-100 km/j dalam hanya 7.3 saat dan kelajuan tertinggi 250 km/j, sementara PureTech 180 pula mengambil masa hanya 7.9 saat bagi pacuan 0-100 km/j dan kelajuan maksimum 230 km/j.

Model semasa dengan enjin diesel masih berada di pasaran Malaysia, namun belum dipastikan sama ada unit BlueHDi pada 508 baharu akan dilancarkan di sini atau tidak. Ini kerana enjinnya adalah mengikuti piawaian Euro 6.c, dan tidak sesuai dengan diesel tempatan kita.

508 baharu ini menggunakan platfrom EMP2 buatan PSA Group dengan penjimatan berat (kurang 70 kg) dan bahan api, prestasi dan keselamatan yang lebih baik, ujar Peugeot.

Tidak seperti kereta baharu, ia adalah lebih kecil berbanding sebelum ini – lebih pendek (4.75m vs 4.83m, pengurangan lebih dari bahagian overhang) dan lebih rendah (1.4m vs 1.46m), namun ia kelihatan lebih dinamik berbanding model sebelum ini.

Perubahan yang paling besar bagi 508 baharu ini adalah secara teknikalnya adalah hatchback, dengan cermin belakang akan dinaikkan bersama ‘but’ apabila ia dibuka. Digambarkan sebagai “fastback coupe saloon”, Peugeot juga mendatangkannya dengan pintu tanpa bingkai.

Di dalamnya, 508 baharu didatangkan dengan versi terkini bagi Peugeot i-Cockpit yang merangkumi roda stereng yang lebih kompak, skrin sesentuh kapasitif 10-inci dengan format 8:3, panel instrumen digital 12.3-inci yang Peugeot gelarkannya sebagai unit utama. HUD menawarkan enam paparan mod dan sistem Night Vision baharu. Papan pemuka yang lebih menyerlah adalah hasil produksi semula bagi kokpit Exalt Concept.