Memandu menjadi satu kepuasan yang tersendiri, memandangkan ia memberikan rasa kebebasan untuk bergerak ke mana saja yang anda mahu. Sebagai contoh, anda boleh saja mengidamkan nasi ganja Ipoh ketika ini, dan menyedari sebenarnya ia hanya memerlukan beberapa jam perjalanan untuk membawa anda ke sana dan memuaskan keinginan anda itu.

Jadi, anda pun capai kunci dan mulakan perjalanan. Dipertengahan jalan, ada perkara yang tidak diingini berlaku; anda terlibat dalam kemalangan. Kerana cemas, anda keluar dari kenderaan dan melihat tahap kerosakan di tengah-tengah suasana kalut ketika itu – dengan bunyi hon pengguna jalan raya yang lain. Anda dengan pantas mencapai telefon, dan cuba menghubungi seberapa ramai kenalan untuk meminta bantuan.

Tak berapa lama selepas itu, sebuah trak tunda yang dipandu oleh orang yang tidak anda kenali tiba, menggesa agar kereta anda ditunda segera ke balai polis berdekatan untuk membuat laporan. Pada ketika itu, anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan, dan anda pun beri kebenaran untuk orang itu berbuat demikian, mengharapkan semuanya dapat diselesaikan segera.

Bagaimanapun, sebaik sahaja anda menandatangi borang yang diberikan, trak tunda itu sebenarnya membawa kereta anda ke bengkel yang tidak diiktiraf dan meminta anda membayar satu jumlah wang yang besar untuk “melepaskan” kereta anda. Ketika itu anda sedar, dalam keadaan panik itu, ada pihak yang telah mengambil kesempatan ke atas situasi anda, dan rasa kebebasan yang anda rasakan sebelum itu semakin pudar.

AD: Allianz Road Rangers beri anda bantuan lengkap selepas kemalangan – tak kira di mana, bila-bila masa

Keadaan seperti ini berlaku lebih kerap daripada yang anda jangkakan, terutamanya kepada pemandu-pemandu baru. Allianz Malaysia menyedari masalah ini serta keperluan untuk melindungi pelanggan-pelanggan daripada ditipu seperti ini. Untuk sebab itu, perkhidmatan Road Rangers diperkenalkan, dengan matlamat untuk memastikan proses mendapatkan semula kereta anda selepas terlibat dalam kemalangan bukanlah satu mimpi buruk.

Allianz Road Rangers ialah bantuan kemalangan kenderaan percuma yang disediakan merangkumi seluruh negara kepada pemegang polisi Allianz Motor Comprehensive. Beroperasi 24 jam sehari, tujuh hari seminggu, perkhidmatan ini menjadikannya lebih mudah kepada pelanggan untuk mendapatkan bantuan menyeluruh sekiranya mereka terlibat dalam kemalangan.

Dengan Allianz Road Rangers, perkara pertama yang perlu anda lalukan sekiranya terlibat dalam kemalangan ialah bertenang. Kemudian, dail 1800-22-5542 untuk menghubungi pusat panggilan 24-jam dan ahli pasukan Allianz Bike Brigade* akan tiba.

Selepas pasukan ini tiba, anda akan diberi bantuan awal, termasuk bantuan kecemasan “first aid” dan melindungi anda daripada individu trak tunda yang tidak diiktiraf, sekiranya ada. Kenderaan anda yang rosak kemudiannya akan ditunda oleh trak yang diiktiraf oleh Allianz, yang akan membawanya ke bengkel panel Allianz yang sah atau bengkel francaisnya. Ini memberikan anda kelegaan fikiran kerana kenderaan anda tidak akan dihantar ke bengkel sebarangan dan akan ada unit khas yang akan membawa anda.

AD: Allianz Road Rangers beri anda bantuan lengkap selepas kemalangan – tak kira di mana, bila-bila masa

Anda juga akan ditemani oleh wakil dari Allianz ketika membuat laporan polis**, yang turut akan menjelaskan kepada pihak berkaitan mengenai proses tuntutan secara terperinci untuk memastikan anda mendapat maklumat yang tepat. Sebaik selesai semuanya, Allianz juga akan menawarkan kepada anda servis pengangkutan untuk menghantar anda ke rumah selepas kemalangan***.

Melalui sistem Allianz Motor ODX Claims, tuntutan boleh dinilai dan diproses dalam tempoh sepantas 10 minit hingga sejam***. Sebaik sahaja tuntutan Own Damage (OD) diluluskan, kerja-kerja baik pulih ke atas kereta anda akan dimulakan.

Malah, selesai saja kerja-kerja baik pulih, Allianz akan terus memberikan servis nilai tambah kepada pelanggan dengan menyerahkan kenderaan yang telah dibaikpulih kepada anda, tanpa anda mengambilnya di bengkel sendiri. Dari proses A ke Z, Allianz Road Rangers akan memastikan anda dan kereta anda dijaga dengan baik, agar anda dapat meneruskan perjalanan menarik bersama kereta anda sekali lagi.

Jika ini servis yang ingin anda nikmati dalam situasi memerlukan, kunjungi laman web Allianz Malaysia untuk maklumat lanjut.

*Ditawarkan dibandar-bandar utama.
**Ditawarkan bagi balai polis terpilih.

***Tertakluk kepada terma dan syarat.