Hyundai Grand Starex facelift dilancarkan di Thailand

Hyundai Grand Starex facelift dilancarkan di Thailand

Hyundai Grand Starex versi facelift yang terbaru sudah pun dilancarkan di Thailand, di mana versi yang mempunyai 11 tempat duduk dipanggil sebagai H-1 manakala yang mempunyai tujuh tempat duduk dipanggil Grand Starex. Thailand menerima kenderaan ini beberapa bulan selepas ia diperkenalkan di Indonesia.

Grand Starex facelift tidak lagi menggunakan lampu utama susunan menegak seperti dulu, sebaliknya hadir dengan lampu utama LED projektor trapezoid melintang. Gril besar masih lagi kekal dengan saiz seperti sebelumnya. Ruang masukan udara di bawah turut direka semula (dengan DRL LED), manakala di belakang, ia menggunakan bampar serta lampu rekaan baru.

H-1 facelift pasaran Thailand ditawarkan dalam tiga pilihan trim – Touring, Elite dan Deluxe – dan ditambah dengan kelengkapan termasuk kawalan pendingin hawa automatik, tempat duduk berliang dengan ciri pemanas, roda stereng yang boleh dilaras tilt/telescopic dan unit skrin sesentuh dengan pandangan atas 360 darjah untuk varian tinggi.

Hyundai Grand Starex facelift dilancarkan di Thailand

Turut ditawarkan adalah lampu utama automatik, dua pintu gelungsur, cruise control, cermin pandang belakang electrochromic, roda stereng balutan kulit, skrin LCD pada bumbung, lampu puddle dan pelbagai lagi. Dalam senarai keselamatan, terdapat empat beg udara, ABS dan ESP. Sama seperti pasaran Indonesia, Thailand juga tidak mendapat papan pemuka rekaan baru yang diperkenalkan untuk model di Korea.

Grand Starex facelift mempunyai jumlah tempat duduk yang kurang, tetapi memberikan lebih ruang dan kemewahan. Dengan kurangnya satu barisan tempat duduk, barisan kedua pula menempatkan dua tempat duduk kapten (berasingan) dan ia berhadapan dengan “kaunter hiburan” bersama skrin sebesar 22 inci. Turut diberi adalah kotak simpanan, lampu suasana serta pemain DVD Pioneer.

Kedua-dua H-1 dan Grand Starex masih dikuasakan enjin sama iaitu unit 2.5 liter turbodiesel 175 PS dan 441 Nm tork yang dipadankan bersama kotak gear automatik lima kelajuan yang menghantar kuasa ke roda belakang. Pada bahagian roda, Starex baru ini menggunakan rim saiz 17 inci, iaitu satu inci lebih besar berbanding pada H-1.

Harga pula terletak antara 1.329 ke 1.729 juta baht (RM163,554 to RM212,780) untuk H-1, dan 2.349 hingga 2.399 juta baht (RM289,081 to RM295,228) untuk Grand Starex. Harga ini mungkin kedengaran mahal bagi kita tetapi Hyundai masih mempunyai harga yang rendah berbanding pesaingnya seperti Volkswagen Caravelle T6 dan Mercedes-Benz V-Class di Thailand. Pasangan Toyota Alphard dan Vellfire pula adalah model yang lebih canggih.

Minggu lepas kami sudah paparkan Grand Starex facelift yang dijumpai di pameran GIIAS dan ia mempunyai kelengkapan hampir sama seperti model yang diperkenalkan di Thailand, kecuali tiada “kaunter hiburan” untuk model tujuh tempat duduk itu. Model ini juga akan tiba di Malaysia tidak lama lagi.

GALERI: Hyundai Grand Starex facelift di GIIAS 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required