GALERI: Toyota Alphard, Vellfire facelift 2018 – senarai kelengkapan penuh, harga antara RM351k-RM541k

GALERI: Toyota Alphard, Vellfire facelift 2018 – senarai kelengkapan penuh, harga antara RM351k-RM541k

Berita baik bagi penggemar MPV besar, Toyota Alphard dan Velffire facelift kini sudah berada di pusat pameran UMW Toyota, sekaligus menandakan pelancarannya akan berlangsung tidak lama lagi. Sebelum ini, dua model MPV terkenal tersebut telah dibuka untuk tempahan, dan kini spesifikasi penuhnya pula disiarkan.

Seperti yang kami laporkan, dua MPV ini dijual pada harga tinggi sedikit berbanding sebelum ini, iaitu RM350,800 untuk Vellfire 2.5 liter (peningkatan sebanyak RM5,600 berbanding model sebelum ini), RM429,800 untuk model 3.5 liter standard dan RM540,800 untuk 3.5 Executive Lounge. Ini masing-masing adalah peningkatan sebanyak RM26,400 dan RM35,100.

Perubahan paling besar, bagi Alphard adalah enjinnya, iaitu sekarang menggunakan unit 2GR-FKE 3.5 liter V6 dengan sistem suntikan terus D-4S dan VVT-iW. Kuasanya meningkat sebanyak 29 PS dan 21 Nm menjadi 300 PS pada 6,600 rpm dan 361 Nm tork pada antara 4,600 hingga 4,700 rpm. Transmisi automatik Direct Shift lapan kelajuan baru juga diguna untuk menggantikan unit enam kelajuan sebelum ini.

Toyota mendakwa penggunaan bahan api untuk kenderaan ini juga bertambah baik dalam ujian JC08 Jepun, menjadi antara 10.4 dan 10.6 km/l berbanding 9.5 km/l sebelum ini. Untuk Vellfire, enjin empat silinder 2AR-FE 2.5 liter Dual VVT-i masih dikekalkan, di mana ia mampu menghasilkan 180 PS pada 6,000 rpm dan 235 Nm tork pada 4,100 rpm, dipadankan dengan transmisi CVT yang juga sama seperti sebelum ini.

Perubahan lain lebih kepada kosmetik, di mana kedua-duanya mempunyai ‘muka’ yang baru. Alphard kini mempunyai gril yang lebih besar, dengan kemasan krom berjalur turun ke bawah, manakala lampunya pula menggunakan unit LED boleh laras sendiri dengan lampu selekoh dan lampu siang LED (grafik baru).

Vellfire pula mempunyai gril krom dengan permukaan rata lebih besar, bersama lampu kabus bersegi dan di penjuru bampar terdapat bahagian seperti bukaan udara yang besar. Akhir sekali, terdapat lampu belakang baru, dengan pencahayaan dalaman berpetak, hiasan krom pada pintu but dan rekaan rim 18 inci baru.

GALERI: Toyota Alphard, Vellfire facelift 2018 – senarai kelengkapan penuh, harga antara RM351k-RM541k

Di dalam, kenderaan ini menggunakan rekaan panel instrumen baru, serta ciri standard baru yang termasuk pengecas Qi tanpa wayar, dan cermin pandang belakang berasaskan kamera digital yang dipanggil full display mirror (FDM) – pertama kali digunakan pada Lexus LS baru.

Lain daripada itu, senarai kelengkapan masih lagi sama, Vellfire datang dengan sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, pintu gelungsur kuasa elektrik, tempat duduk balutan kulit, boleh dilaras secara elektrik dan mempunyai liang udara, tempat duduk kapten di baris kedua, tempat duduk Ottoman untuk bahagian hadapan dan baris kedua, bumbung suria hadapan, bumbung panoramik di belakang, sistem navigasi DVD-AVN dengan skrin sesentuh tujuh inci dan lapan pembesar suara.

Untuk Alphard pula, model standard datang dengan jumlah kelengkapan yang sama, tetapi model Executive Lounge menerima tempat duduk baris kedua VIP yang lebih lebar, boleh disandar secara elektrik, pelarasan Ottoman dan mempunyai liang udara. Model ini juga menggunakan balutan kulit semi-aniline, skrin sesentuh lapan inci untuk sistem navigasi dan sistem bunyi JBL 17 pembesar suara.

GALERI: Toyota Alphard, Vellfire facelift 2018 – senarai kelengkapan penuh, harga antara RM351k-RM541k

Pada bahagian keselamatan, semua model kini mendapat Blind Spot Monitor (BSM) dan Rear Cross Traffic Alert (RCTA) sebagai tambahan kepada tujuh beg udara, ABS, EBD, BA dan Vehicle Stability Control (VSC). Walaubagaimanapun, pakej Toyota Safety Sense yang datang secara standard untuk model Jepun tidak diberitahu ada pada unit pasaran Malaysia ini.

Apabila mendapatkan kenderaan dengan UMWT, pembeli akan menerima sebuah kenderaan yang ditala khas untuk keadaan cuaca, jalan serta peraturan di Malaysia. Ini termasuklah talaan yang dilakukan pada ECU enjin, cermin sisi yang lebih lebar serta sistem nevigasi dan audio yang khas untuk Malaysia. Dan sudah tentu, kereta yang dipasarkan melalui pengedar rasmi diberikan jaminan lima tahun tanpa had batuan, dan jaminan keberadaan alat ganti selama 10 tahun.

GALERI: Toyota Vellfire 2.5

GALERI: Toyota Alphard 3.5

GALERI: Toyota Alphard 3.5 Executive Lounge

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required