Toyota Alphard, Vellfire facelift – dengan enjin 3.5 liter V6 baru, 8AT dan Toyota Safety Sense generasi kedua

Toyota Alphard, Vellfire <em>facelift</em> – dengan enjin 3.5 liter V6 baru, 8AT dan Toyota Safety Sense generasi kedua

Di Jepun, walaupun ketika cuti Krismas, Toyota ada berita besar yang diumumkan; perincian bagi Toyota Alphard dan Vellfire facelift didedahkan secara rasmi. MPV mewah berkenaan, yang akan mula dijual pada 8 Januari, selain menerima perubahan penampilan luaran turut disertakan dengan enjin V6 yang dipertingkat serta sistem bantuan pemanduan.

Antara perkara utama ialah penawaran Toyota Safety Sense generasi kedua sebagai ciri standard untuk semua varian. Diumumkan awal bulan ini, sistem berkenaan mengandungi ciri-ciri termasuk pengesanan pejalan kaki dan pengayuh basikal (siang sahaja) bagi Pre-Collision System, serta Lane Tracing Assist (LTA), Road Sign Assist (RSA) dan juga ciri Front Departure Alert (FDA) ketika berhenti di lampu isyarat.

Satu lagi peningkatan yang dilakukan ialah pada enjinnya; ia kini dilengkapi enjin 2GR-FKE 3.5 liter V6 suntikan terus sebagai tambahan penawaran yang ada. Belum ada perincian terhadap output yang dihasilkan enjin ini, tetapi Toyota mendakwa ia mampu memberikan prestasi serta penjimatan yang lebih baik. Penggunaan minyak ialah pada kadar 10.4 km dan 10.6 km bagi setiap liter mengikut kitaran JC08 Jepun – bacaan terdahulu ialah 9.5 km bagi setiap liter.

Toyota Alphard, Vellfire <em>facelift</em> – dengan enjin 3.5 liter V6 baru, 8AT dan Toyota Safety Sense generasi kedua

Model V6 juga telah beralih daripada transmisi automatik enam-kelajuan kepada versi lapan-kelajuan Direct Shift. Selaini itu, model dengan enjin 2.5 liter Dual VVT-i kitaran Atkinson yang menghasilkan 180 hp/235 Nm dan padanan transmisi CVT masih dikekalkan, lengkap dengan elektrik motor 141 hp dan motor belakang 67 hp yang menyediakan pacuan semua roda. Penggunaan minyak yang mampu dicapai ialah 19.4 km bagi setiap liter.

Selebihnya, bahan pencantum struktur (structural adhesive) yang lebih baik digunakan, termasuk pada bahagian cermin yang lebih tahan – menyumbang kepada peningkatan ketahanan badan yang turut memberi kesan kepada kestabilan pemanduan dan keselesaan keseluruhan.

Perubahan kosmetik pula melibatkan wajah depan yang lebih segar. Alphard misalnya datang dengan gril depan yang lebih besar dan tinggi bersama kemasan krom melibatkan bahagian lampu utama; rekaan pada lampu berkenaan turut menerima sentuhan baru untuk bahagian dalamannya, dengan tambahan dua atau tiga projektor LED, bergantung kepada varian.

Toyota Alphard, Vellfire <em>facelift</em> – dengan enjin 3.5 liter V6 baru, 8AT dan Toyota Safety Sense generasi kedua

Vellfire pula menerima rekaan gril besar dalam kemasan krom dan perubah lampu kabus tiga segi, memberikannya wajah yang lebih menonjol. Pada kedua-dua model ini, varian Aero menerima bampar depan yang lebih sporty dengan kawasan lampu kabus yang lebih besar – pada Vellfire, bahagian ini diwarisi dari model Voxy.

Terakhir, rekaan lampu belakang bagi kedua-dua model ini juga melibatkan sentuhan terkini; pada Vellfire, ia turut hadir dengan lampu panduan empat segi. Kemasan lampu belakang dan rekaan roda juga ada sebagai pilihan.

Pada ruang kabin pula, kluster instrumen menerima rekaan baru, dengan penggunaan upholstery kulit dan perincian kayu, termasuk pilihan untuk kulit Nappa dalam warna hitam/putih. Model WellCab versi untuk kemudahan pengguna kurang upaya juga datang dengan tilt mechanism baru pada tempat duduknya untuk memudahkan penjaga yang menenami. Kerusi berkenaan juga tidak terkeluar terlalu banyak, memudahkan urusan keluar masuk di tempat sempit menjadi lebih mudah.

Barisan varian yang ditawarkan juga kini diubah; varian Executive Lounge enam-tempat duduk kini turut terdapat sebagai model Aero, dengan menggunakan lencana Alphard Executive Lounge S dan Vellfire Executive Lounge Z. Selebihnya, model asas terbaru diisi oleh model Hybrid Aero, Alphard S Hybrid S dan Alphard Hybrid Z.

Toyota Alphard facelift 2018

Toyota Vellfire facelift 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required