Hyundai Grand Starex facelift didedahkan di Korea

Hyundai Grand Starex <em>facelift</em> didedahkan di Korea

MPV bersaiz besar Hyundai Grand Starex hanya diberikan berberapa perubahan kecil sejak ia mula diperkenalkan pada tahun 2007. Namun untuk versi facelift baharu yang didedahkan di Korea Selatan ini, Starex nampaknya diberikan penyegaran yang agak menyeluruh bagi membolehkan ia duduk sebaris dengan model-model Hyundai terkini.

Muka baharu Starex ini diberikan lampu hadapan yang lebih melintang berbanding lampu menegak model sebelumnya. Bukan sahaja kereta dan SUV, MPV ini juga nampaknya kini telah diberikan gril hadapan ‘Cascading’ signatur Hyundai.

Perubahan ini memerlukan bonet hadapan direka semula dengan bentuk lebih panjang yang turut meningkatkan perlindungan terhadap perjalan kaki, manakala bampar hadapan turut disentuh semula melibatkan rombakan pada liang kemasukan udara.

Hyundai Grand Starex <em>facelift</em> didedahkan di Korea

Antara ciri yang dipertingkat untuk varian tertinggi Urban termasuk lampu hadapan projektor halogen, gril krom, lampu kombinasi belakang LED, rim 17-inci dengan kemasan aloi digilap, pengelap cermin aero dan juga talaan suspensi baharu bagi memberikan lebih keselesaan.

Pada bahagian dalam, versi Urban turut diberikan rekaan ala-sedan dengan papan pemuka yang direka semula menampilkan elemen yang lebih mendatar serta tombol gear, roda stereng empat jejari dan juga suis kawalan pendingin hawa berimej baharu. Skrin infotaimen (bersama sistem navigasi) bersaiz lapan-inci juga kini lebih segar dengan rekaan yang seakan terapung di tengah papan pemuka.

Selain dari model Urban dengan konfigurasi sembilan-tempat duduk ini, Grand Starex turut dijual dalam varian Wagon yang diberikan sama ada 11- atau 12 tempat duduk. Di Korea, Starex versi Wagon berkenaan dikecualikan dari cukai penggunaan individu (Urban masih lagi dikenakan cukai berkenaan) dan ia masih boleh dipandu lebih dari 110 km/j, serta dibenarkan menggunakan laluan bas sekiranya membawa sekurang-kurangnya enam penumpang.

Hyundai Grand Starex <em>facelift</em> didedahkan di Korea

Ciri lain yang turut diberikan pada MPV gergasi ini termasuk bantuan mula mendaki, LSD dan juga penebat bunyi yang diperbanyakkan bagi memberikan perjalanan yang lebih senyap.

Model Passenger pula kini diberikan pilihan enjin turbodiesel 2.5 liter CRDi yang diperbaharui – kini mematuhi undang-undang Euro 6, berkuasa 140 PS/353 Nm – dipadankan dengan kotak gear enam-kelajuan manual atau enjin VGT berkuasa 176 PS/451 Nm bersama kotak gear lima-kelajuan automatik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required