Infiniti Prototype 10 – EV konsep satu tempat duduk

Infiniti Prototype 10 – EV konsep satu tempat duduk

Kereta pameran Infiniti yang dibawa ke Pebble Beach Concours d’Elegance tahun lepas adalah sesuatu yang tidak dijangka – ia sebuah kereta elektrik yang diimaginasikan semula daripada kereta lumba tahun 1940-an, dipanggil sebagai Prototype 9. Tahun ini, pengeluar itu akan membawa satu lagi kereta elektrik satu tempat duduk iaitu Prototype 10.

Kereta konsep tersebut ditunjukkan awal melalui lukisan yang didedahkan ini, dan ia digambarkan sebagai sebuah speedster elektrik berani yang dapat memberi ruang kepada keinginan jenama itu untuk memberikan kepuasan memandu serta prestasi mengujakan daripada penggerak elektrik.

Semasa membangunkan Prototype 10, Infiniti memberitahu mereka telah cuba mengimaginasikan semula speester klasik dengan rekaan yang menarik dan berpandangan ke hadapan. Model konsep ini dikatakan bakal menjadi evolusi semulajadi untuk konsep rekaan yang digunakan bagi Infiniti Q Inspiration, dan memberi petunjuk kepada gaya rekaan jenama itu untuk masa hadapan.

“Infiniti Prototype 10 membawa bentuk dan rekaan antara yang paling berkuasa sepanjang zaman, di mana kuasa diraikan melalui kereta lumba satu tempat duduk berkuasa tinggi. Konsep baru kami menunjukkan masa hadapan menggunakan elektrik, dan ia dicerminkan melalui bentuk dan perinciannya,” kata pengarah eksekutif rekaan Infiniti, Karim Habib.

Untuk penggeraknya, tiada sebarang informasi diberikan, tetapi kalau melihat kepada Prototype 9, ia dikuasakan oleh pek bateri lithium-ion 30 kWh dan boleh digunakan di dalam trek secara agresif untuk 20 minit (kuasa elektrik sahaja). Motor 120 kW (161 hp) dan 320 Nm yang digunakan membolehkan kenderaan ini memecut 0-100 km/j dalam masa 5.5 saat sebelum mencapai laju maksimum 170 km/j.

GALERI: Infiniti Prototype 9

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required