Infiniti Prototype 9 – kereta lumba klasik kuasa elektrik

Infiniti Prototype 9 – kereta lumba klasik kuasa elektrik

Nissan Motor Corporation, melalui jenama mewahnya iaitu Infiniti, cuba menggambarkan semula kereta lumba klasik mereka pada tahun 1940 melalui pembinaan sebuah model konsep digelar Prototype 9, dan ia dipertontonkan di acara Concours d’Elegance di Pebble Beach, California hujung minggu lalu.

Pada mulanya, ia sekadar satu lukisan yang dihasilkan oleh timbalan presiden kanan rekaan global Infiniti, iaitu Alfonso Albaisa namun setelah tersebar di dalam syarikat, pekerja lain mula menyumbabngkan idea dan bahagian pengeluaran bersetuju untuk membina prototaip bagi kereta tersebut.

Seperti yang boleh dilihat, Prototype 9 ini menggunakan bentuk bumbung dan tayar terbuka, untuk satu pemandu sahaja dan ia mendapat banyak inspirasi daripada kapal terbang. Badannya dibina daripada besi mentah dan memerlukan kerja tangan yang teliti, serta cara yang lebih tradisional digunakan.

Infiniti Prototype 9 – kereta lumba klasik kuasa elektrik

Bahagian kokpit kenderaan ini dibalut dengan kulit berwarna hitam serta jahitan kontras berwarna merah, sementara di bahagian penyandar kepala terdapat jahitan bendera Jepun. Roda stereng kereta ini berpusing di sekeliling satu hab yang tetap, yang juga menempatkan panel meter.

Walaupun daripada aspek rekaan kereta ini mengambil asas daripada jentera klasik, punca kuasanya pula adalah moden, iaitu unit motor elektrik 120 kW (148 hp) dan 320 Nm tork, yang menghantar kuasa ke tayar belakang. Motor elektrik prototaip ini membolehkan Prototype 9 memecut 0-100 km/j dalam masa 5.5 saat dan mencecah kelajuan maksimum 170 km/j. Dalam penggunaan ekstrem di litar, baterinya dikatakan boleh bertahan selama 20 minit.

Berat keseluruhan kereta ini hanya 890 kg dan ia dibahagikan 43% di hadapan dan 57% di bahagian belakang. Rim 19 inci berjejari wayar 19 inci pada kereta ini mempunyai hanya satu skru di bahagian tengah dan di sebaliknya terdapat brek cakera 252 mm untuk depan dan belakang. Setakat ini, masih tiada keputusan yang diberitahu sama ada kereta ini akan dikeluarkan untuk pasaran ataupun tidak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required