Kerajaan tidak dapat bayar semula saman AES, duit disalurkan kepada dua syarikat pengendali – menteri

Kerajaan tidak dapat bayar semula saman AES, duit disalurkan kepada dua syarikat pengendali – menteri

Minggu lalu kerajaan mengumumkan pembatalan semua saman Automated Enforcement System (AES) yang dilakukan sejak ia mula beroperasi pada 2012, kerana kutipan saman berkenaan dilakukan oleh dua syarikat pengendali yang dilantik oleh kerajaan sebelum ini. Bagaimanapun, kerajaan akan mengambil alih operasi AES bermula 1 September nanti.

Untuk itu, kerajaan tidak berada dalam kedudukan untuk memulangkan semula bayaran saman oleh pengguna yang telah menjelaskan saman sebelum ini, lapor The Star.

“Bayaran saman yang dilakukan oleh pengguna sebelum ini disalurkan kepada syarikat pengendali yang dilantik oleh kerajaan terdahulu. Kami tidak berada dalam kedudukan untuk memulangkan semula wang sama itu kerana kerajaan tidak mendapat sebarang manfaat berkaitan hal ini,” jelas Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.

Keputusan pembatalan sama itu turut menerima kritikan kerana sebahagian pihak beranggapan ia tidak adil bagi mereka yang telah membayar sama berkenaan. Loke menjelaskan lagi, kementeriannya ketika ini sedang mempertimbang kaedah yang lebih baik bagi pelaksanaan AES, dan perbincangan mengenainya sedang dilakukan.

Tentang kadar saman yang akan dikenakan pula, Loke berkata tidak perlu perkara itu dinilai semula kerana undang-undang sedia ada telah menyatakan dengan jelas bahawa saman maksimum bagi sestengah kesalahan trafik memang mencecah RM300.

AES diperkenalkan pada tahun 2012, dengan Syarikat ATES Sdn Bhd dan Beta Tegap Sdn Bhd dilantik sebagai pemegang konsesi. Setakat ini kutipan yang telah diperoleh adalah lebih RM129 juta. Satu-satunya aset yang dimiliki kedua-dua syarikat berkenaan ialah 47 kamera pengesan kelajuan, tetapi hanya 38 unit yang berfungsi.

Kos keseluruhan untuk pemasangan sebuah kamera AES ialah RM250,000. Ini bermakna syarikat-syarikat itu hanya melaburkan sekitar RM10 juta untuk pemasangan 47 kamera berkenaan, jelas Loke.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required