Semua saman AES tidak berbayar dibatalkan – Loke

Semua saman AES tidak berbayar dibatalkan – Loke

Pihak kerajaan telah mengumumkan bahawa semua saman yang dikeluarkan di bawah Automated Enforcement System (AES) akan dibatalkan, seterusnya membenarkan semua pemandu yang bersalah terlepas. Perkara ini dilaporkan oleh The Star, dengan memetik kata-kata daripada Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.

Langkah ini diambil berikutan keputusan Kabinet untuk mengambil alih sepenuhnya operasi AES di dalam negara ini bermula 1 September, daripada dua syarikat persendirian yang mengendalikannya sebelum ini. Menurut Loke, sehingga bulan Mei, terdapat 3.1 juta saman yang masih tidak berbayar dan jumlah keseluruhannya boleh menjadi RM430 juta.

“Pembatalan ini hanya akan berlaku sekali sahaja. Selepas ini tidak akan ada lagi sebarang tawaran atau diskaun seperti ini,” kata Loke semasa satu sidang media di Putrajaya hari ini.

Sejak Ogos tahun lalu, terdapat 21 kamera AES yang beroperasi di seluruh negara, dan ia dilaporkan akan ditambah sebanyak 50 unit lagi sebelum tahun 2017 tamat. Kemudiannya untuk tahun ini, 100 lagi kamera dikata akan dipasang di beberapa tempat strategik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required