JPJ pasang lagi 50 kamera AES sebelum 2017 berakhir

JPJ pasang lagi 50 kamera AES sebelum 2017 berakhir

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memaklumkan sebanyak 50 lagi kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di seluruh negara menjelang akhir tahun ini. Di mana kamera terbabit akan dipasang di lokasi strategik yang telah dikenal pasti dalam usaha jabatan itu menurunkan kadar kemalangan maut, laporan Bernama.

Menurut Ketua Pengarahnya Datuk Seri Nadzri Siron, setakat ini sebanyak 21 kamera telah dipasang.

“Dalam masa yang sama, JPJ akan turut memberikan penekanan terhadap kesalahan tidak mematuhi lampu isyarat yang semakin meningkat kebelakangan ini berikutan terdapatnya aduan menerusi media sosial,” ujarnya kepada pemberita hari ini.

Katanya pengguna motosikal dikesan paling tinggi mencatatkan kesalahan tersebut yang merupakan tujuh kesalahan utama yang mengundang kemalangan maut.

“Operasi memang kita adakan setiap masa namun kali ini kita tekankan kepada Ops Lampu merah yang dilaksanakan sejak 12 Julai lalu ekoran kegagalan pengguna mematuhi peraturan tersebut. Saman akan terus dikenakan kepada pesalah trafik yang gagal mematuhinya dan kompaun maksimum RM300 boleh dikenakan,” tambahnya lagi.

Beliau berkata setakat bulan ini sahaja 300 penunggang motosikal maut manakala 299 lagi cedera kerana tidak mematuhi lampu isyarat. Di mana sepanjang Ops Lampu Merah dijalankan dari 12 hingga 20 Julai lalu, sebanyak 1,492 saman dan 223 temu siasat menerusi penyamaran bergambar dikeluarkan.

“Sebanyak 1,504 tindakan diambil ke atas penunggang motosikal, kereta (420), bas (9), kenderaan perdagangan (99) dan lain-lain (701),” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required