Bugatti Divo – 1,500 hp, terhad 40 unit, RM23.8 juta

Bugatti Divo – 1,500 hp, terhad 40 unit, RM23.8 juta

Bugatti ada sebuah model baru yang telah dipertontonkan kepada umum; dikenali dengan nama yang ringkas sahaja – Divo. Menurut pengeluarnya, ini merupakan kenderaan yang paling berprestasi dan dinamik pernah mereka hasilkan. Ia juga menjadi tanda ingatan untuk ulangtahun ke-110 paling bermakna, yang akan disambut tahun hadapan.

Tetapi, kereta ini hanya dihasilkan sebanyak 40 buah sahaja, dan dijual pada harga RM23.8 juta. Selain itu, ia meneruskan tradisi Bugatti dengan menamakan model terbabit daripada nama pelumba handalan dunia. Dalam kes ini, Alberto Divo, yang menyertai Bugatti pada tahun 1928 dan terus menempa nama sebagai pemenang bagi perlumbaan Targa Florio di Sicili dengan jentera Bugatti Type 35 ketika itu.

Bugatti Divo – 1,500 hp, terhad 40 unit, RM23.8 juta

Sedikit fakta teknikal jentera terbaru ini. Ia dilengkapi enjin 8 liter W16 dengan empat pengecas turbo (dengan dua tahap pengecas turbo Bugatti dan sejukan dalaman) yang menghasilkan sebanyak 1,500 hp pada 6,700 rpm.

Tork pula ialah 1,600 Nm dari 2,000 hingga 6,000 rpm, dan dipadankan dengan transmisi klac berkembar DSG tujuh kelajuan. Pecutan 0-100 km/j boleh dicapai dalam masa hanya 2.4 saat. Divo juga 35 kg lebih ringan berbanding Chiron.

Divo juga menyaksikan Bugatti kembali kepada cara tradisi pembinaan kenderaan yang pernah dipelopori jenama itu sejak dahulu. Selain itu, Divo memiliki 90 kg lebih daya downforce jika dibandingkan dengan model Chiron. Kelajuan maksimum yang mampu dicapai ialah 380 km/j; Divo juga mencatatkan bacaan lapan saat lebih pantas dalam ujian di litar Nardo.

Walaupun berkongsi bentuk luaran yang mirip dengan Chiron, Divo sebenarnya mempunyai prestasi aerodinamik yang berbeza. Menurut Bugatti, Divo boleh saja diumpamakan seperti Chiron, tetapi akan lebih menyerlah di selekoh.

Bumbungnya direka untuk menyalurkan udara ke bahagian enjin. Begitu juga dengan lengkung pada bahagian tayar yang akan membantu menyejukkan brek. Tidak lupa juga untuk dinyatakan, spoiler pada kereta ini boleh dilaras.

Dengan kepanjangan 72-inci (23% lebih panjang berbanding pada Chiron) ia juga boleh dipusing menegak untuk menjadi penampan angin dalam situasi berhenti yang ekstrem. Macam mana, cukup padu hasil terbaru dari Bugatti ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required