HSR dijangka beroperasi pada tahun 2031 – Azmin

HSR dijangka beroperasi pada tahun 2031 – Azmin

Umum mengetahui Malaysia dan Singapura telah bersetuju untuk untuk menangguhkan pembinaan Projek Keretapi Laju Kuala Lumpur-Singapura (HSR) sehingga akhir Mei 2020, tanpa melibatkan sebarang bayaran pampasan.

Walau bagaimana pun, pihak kerajaan Malaysia telah bersetuju untuk membayar kos abortif sebanyak S$15 juta kepada kerajaan Singapura pada 31 Januari 2019, ujar Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

“Apabila saya pertama kali bertemu Menteri Pengangkutan dan Menteri Penyelaras Infrastruktur Singapura, Khaw Boon Wan, saya menyampaikan mandat daripada Kabinet Malaysia bahawa kami ingin projek itu ditangguhkan selama sekurang-kurangnya tiga hingga empat tahun,” katanya menerusi laporan Bernama.

HSR dijangka beroperasi pada tahun 2031 – Azmin

Bagaimanapun, Azmin berkata, beliau bersetuju dengan Khaw bahawa jika tempoh penangguhan itu melebihi dua tahun, model perniagaan berkenan pasti akan berubah dengan kos yang terus meningkat.

Ketika ditanya kemungkinan Malaysia membatalkan projek itu, Azmin menjawab, “Saya tidak mahu membuat kesimpulan kerana perjanjian ditandatangani hari ini dengan jelas menyatakan komitmen kami untuk meneruskan projek itu selepas Mei 2020.”

Kenyataan bersama oleh Singapura dan Malaysia mengenai projek HSR itu berkata, jika pada 31 Mei 2020 Malaysia tidak meneruskan Projek HSR, Malaysia juga akan menanggung kos yang dipersetujui oleh Singapura dalam memenuhi Perjanjian Dua Hala HSR. “Semasa tempoh penangguhan itu, Malaysia dan Singapura akan terus membincangkan cara terbaik untuk Projek HSR dengan tujuan mengurangkan kos,” kata kenyataan itu.

Stesen HSR seperti yang dicadangkan sebelum ini

Menurutnya, Perkhidmatan Ekspres HSR antara Singapura dan Kuala Lumpur dijangka bermula 1 Januari 2031 dan bukannya tarikh asal pada 31 Disember 2026.

Kerajaan Singapura pula memaklumkan di bawah pemahaman baharu itu, projek tersebut dianggap batal jika pembinaan tidak diteruskan pada Mei 2020 dan Malaysia akan membayar balik kepada negara berkenaan untuk kos yang dibazirkan yang mereka lakukan untuk memenuhi perjanjian HSR.

“Malaysia telah menjelaskan alasannya untuk menangguh projek berkenaan, mereka memutuskan untuk menggantungnya selama setahun dan kami berpendapat kami dapat menguruskannya. Tetapi jika tempoh lebih lama, katakan empat tahun, keadaannya agak sukar kerana ia akan menjejaskan kedua-dua negara dan projek itu sendiri,” ujar Khaw.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required