Subaru XV e-Boxer 2019 diperkenalkan di Jepun

Subaru XV e-Boxer 2019 diperkenalkan di Jepun

Subaru telah memperkenalkan varian hibrid e-Boxer untuk XV di Jepun, yang boleh didapati sebagai model tertinggi Advance. XV e-Boxer didakwa mampu memberikan penjimatan bahan api sekitar 19.2 km/l mengikut kitaran ujian JC08, dan 15 km/l dengan WLTC (World Harmonized Light-duty Vehicle Test Cycle).

Bagi spesifikasi penjana kuasanya, XV e-Boxer mirip dengan Forester e-Boxer yang telah pun mula dijual di Jepun. Enjin FB20 2.0 naturally-aspirated, suntikan-terus petrol ini mampu menghamburkan kuasa sehingga 145 PS pada 6,000 rpm dan tork 188 Nm pada 4,000 rpm.

Ia dipadankan dengan Lineartronic CVT dengan padanan motor elektrik 13.6 PS/65 Nm yang ditempatkan antaranya, bersama sistem Symmetrical AWD. Motor elektrik ini dijanakan oleh bateri lithium-ion 4.8 Ah yang diletakkan di bawah lantai kenderaan, yang mana memerlukan tangki bahan api yang lebih kecil sekitar 48 liter berbanding 63 liter pada varian XV bukan-hibrid. Ia juga merupakan XV yang paling berat dalam barisannya (bagi pasaran Jepun) iaitu mencecah 1,825 kg (berat kasar).

Sistem e-Boxer ini berkeupayaan untuk memacu tenaga elektrik sahaja pada kelajuan rendah untuk jarak yang terhad. Pada kelajuan sederhana, enjin dan motor elektrik akan bekerjasama untuk penjimatan yang lebih baik, sementara pada kelajuan tinggi, enjin akan memacu kenderaan dan mengekalkan pengecasan bateri.

Di Jepun, XV Advance boleh didapati dengan warna luaran unik Lagoon Blue Pearl, dengan banyak elemen dalaman yang turut diadaptasi dengan tema biru. Malah kekemasan hitam juga ditampilkan, bersama warna luaran lain sebagai pilihan. Pra-tempahan untuk XV Advance telah pun mula dibuka sejak 11 September lalu, dan perincian penuhnya hanya akan didedahkan pada Oktober ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required