Audi R8 2019 dapat rupa depan seperti A1, V10 620 PS

Audi R8 2019 dapat rupa depan seperti A1, V10 620 PS

Audi R8 generasi kedua telah berada dalam pasaran sejak tahun 2015, dan pengenalan model facelift memang sudah dirancang seperti yang boleh diketahui melalui spyshot serta kemunculan R8 LMS GT3 sebelum ini. Sekarang, Audi Sport telah pun mendedahkan R8 baru dalam dua bentuk badan iaitu Coupe dan Spyder, dengan penjualan dirancang bermula awal tahun 2019 di Eropah.

Dalam versi terbaru ini, R8 mendapat penggayaan inspirasi daripada model A1 terkini, yang juga membawa konsep Audi Ur-Quattro klasik. Perkara ini boleh dilihat jelas melalui gril dengan jalur melintang yang terbahagi kepada tiga bawah sedikit daripada logo di depannya dan di bawah terdapat gril Singleframe yang lebih lebar dan rata.

Bahagian lain yang diubah adalah bampar, yang kini mempunyai bukaan udara di bucu lebih agresif dan tajam, sementara di hujungnya terdapat satu lagi bahagian terbuka berbentuk menegak. Turut dipasang adalah splitter hadapan yang lebih lebar, bersama gril untuk udara keluar yang memenuhi bahagian belakang kenderaan.

Diffuser belakang yang kini kelihatan lebih jelas pada R8 baru diapit oleh muncung ekzos berbentuk bulat, sama seperti model Audi Sport varian tinggi yang lain, manakala penapis udara kini boleh didapati berada di bawah penutup yang terbahagi tiga (boleh didapati dalam binaan plastik atau gentian karbon). Bahagian dalam pula tidak banyak berubah kecuali penggunaan bahan balutan tempat duduk baru.

Audi akan menawarkan pelanggan dengan sekurang-kurangnya tiga pakej luaran untuk dipilih, bergantung kepada varian enjin yang dimahukan, dan ia menggunakan komponen badan dengan kemasan yang berbeza. Perincian tambahan lain untuk logo serta lencana Audi juga boleh didapati untuk R8, serta warna metalik baru Kemora Grey dan Ascari Blue.

Seperti yang dijangka, R8 akan ditawarkan dengan enjin 5.2 liter V10 daripada Lamborghini, dengan kuasa yang lebih tinggi. Untuk spesifikasi standard, enjin ini menghasilkan 570 PS (562 hp) dan 550 Nm tork, dan ini adalah 30 hp dan 10 Nm lebih tinggi berbanding model sebelum ini. Ia juga membolehkan versi Coupe memecut 0-100 km/j dalam masa 3.4 saat manakala versi Spyder akan mengambil masa 3.5 saat. Laju maksimum pula masing-masing adalah 324 km/j dan 322 km/j.

Audi R8 2019 dapat rupa depan seperti A1, V10 620 PS

Sementara itu, model R8 V10 performance quattro hadir menggantikan V10 plus, dan ia mampu menghasilkan kuasa 620 PS (612 hp) dan 580 Nm tork, atau bersamaan dengan 10 PS dan 20 Nm lebih banyak berbanding sebelum ini. Dengan talaan yang lebih berkuasa ini, versi Coupe boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 3.1 saat manakala versi Spyder akan mengambil masa 3.2 saat. Laju maksimum pula adalah 331 km/j untuk Coupe dan 329 km/j untuk Spyder.

Audi juga telah melakukan sedikit perubahan pada bahagian suspensi untuk menjadikan R8 lebih stabil dan mempunyai kawalan yang tepat dengan menyentuh bahagian stereng dinamik serta stereng kuasa elektromekanikalnya. Pengeluar dari Jerman ini juga telah memperkenalkan tiga tetapan baru iaitu Dry, Wet dan Snow untuk sistem Audi Drive Select.

Kelengkapan tambahan lain yang boleh dipilih oleh pembeli R8 baru ini adalah termasuk rim 20 inci untuk menggantikan rim 19 inci standard, brek seramik untuk menggantikan cakera brek besi biasa dan splitter hadapan yang diperbuat daripada polimer/aluminium yang diperkuat dengan gentian karbon, seterusnya mengurangkan berat sebanyak 2 kg lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required