Semasa acara Lamborghini World Finals 2018 di Vallelunga, Itali, Lamborghini Squadra Corse telah menunjukkan buat kali pertama Urus ST-X Concept yang juga merupakan Super SUV lumba pertama jenama itu. Ia dibuat untuk satu siri perlumbaan baru yang menggabungkan cabaran di beberapa litar yang telah diluluskan oleh FIA, serta juga gabungan litar offroad. Perlumbaan ini adalah sesuatu seperti Autocross.

Menurut Lamborghini, dalam perlumbaan ini, pelumba hanya perlu menggunakan format “datang dan pandu” kerana siri perlumbaan tersebut datang sekali dengan pakej penuh yang termasuk kereta dan pasukan teknikal waktu perlumbaan. Ia akan bermula pada tahun 2020 di Eropah dan juga Timur Tengah.

Sebagai sebuah kenderaan lumba, Urus ST-X ini telah diubah suai secara mekanikal serta kelengkapannya dengan mengikut ciri keselamatan yang diluluskan oleh FIA. Ini termasuk roll cage besi, sistem pemadam api dan tangki bahan api FT3. Beratnya juga menurun 25% berbanding Urus standard.

Pada bahagian luar, Urus ST-X ini menggunakan warna hijau matte Verde Mantis berserta pelekat grafik, dan juga bonet gentian karbon. Ia juga mendapat bahagian bawah bampar baru dengan bukaan udara lebih besar, sekaligus dapat membantu sistem penyejukan enjin V8 4.0 liter twin-turbo padanya. Kuasa masih lagi sama seperti asal iaitu 650 PS dan 850 Nm tork.

Kelengkapan lain yang ada pada SUV lumba ini adalah spoiler belakang yang nipis, bampar belakang yang diubah, muncung ekzos berbentuk heksagon dan keluar sedikit ke tepi di bampar serta rim aloi 21 inci yang cuma mempunyai satu skru di tengah dan dibalut tayar lumba Pirelli. Urus ST-X Concept akan menunjukkan aksi di litar buat kali pertama semasa Lamborghini World Finals tahun hadapan.