Kia Sportage facelift 2019 kini di Malaysia – 2.0 EX dan 2.0D GT-Line, harga antara RM126,888 dan RM149,888

Kia Sportage <em>facelift</em> 2019 kini di Malaysia – 2.0 EX dan 2.0D GT-Line, harga antara RM126,888 dan RM149,888

Diam-diam, Kia Malaysia sedang giat membawa masuk dan mula menjual versi facelift terbaru model-model sedia ada edarannya untuk pasaran tempatan. Selepas Kia Sorento 2019 dan Kia Grand Carnival satu lagi model mengkut jejak yang sama – Kia Sportage 2019.

Antara kemaskini yang terlibat ialah rekaan bampar baru di depan dan belakang; lampu depan dari jenis LED dan lampu DRL LED empat bucu seperti yang ada pada Cerato dan Ceed terbaru. Rekaan bahagian bawah bampar juga baru, dengan perincian kemasan yang lebih menonjol berhampiran pemegang nombor plat. Perumah lampu kabus belakang juga diperkemas, sementara lampu undur dan pemantul cahaya ditindan antara satu sama lain pada rekaan bampar baru.

Kia Sortage ditawarkan dalam dua varian; EX dan GT-Line, sama seperti sebelum ini. GT-Line dilengkapi dengan perincian unik tersendiri untuk membezakannya dari EX. Ini termasuklah bahagian gril, lampu gabungan belakang jenis LED, perincian bahagian belkaang, lampu kabus “kiub ais” di depan serta rim aloi 19-inci (EX menerima rim 18-inci).

Kia Sportage <em>facelift</em> 2019 kini di Malaysia – 2.0 EX dan 2.0D GT-Line, harga antara RM126,888 dan RM149,888

Di dalam, perubahan yang dilakukan hanya sedikit. Stereng baru (GT-Line mendapat jenis bahagian bawah yang rata). Selebihnya ialah kawalan pendingin hawa dwi-zon dengan corong belakang, paddle shifter, pedal aloi, pintu belakang kuasa elektrik, sistem pintar tanpa kunci, tempat duduk dengan larasan lapan-hala (EX hanya untuk pemandu) dan sistem infotainmen dengan skrin sentuh tujuh-inci.

Ciri lain seperti pengecas tanpa wayar Qi dan paparan panel instrumen 4.2-inci (3.5-inci pada EX) adalah bagi varian tertingginya – tempat duduk GT-Line juga hadir dengan balutan kulit dwi-tona, dibezakan dengan EX yang hanya menggunakan material fabrik.

Ciri-ciri keselamatan yang tersedia termasuk enam beg udara, Blind-Spot Collision Warning (BCW), Rear Cross-Traffic Collision Warning (RCCW), Parking Distance Warning-Forward (PDW-F) dan Vehicle Stability Management (VSM).

Kia Sportage <em>facelift</em> 2019 kini di Malaysia – 2.0 EX dan 2.0D GT-Line, harga antara RM126,888 dan RM149,888

Pilihan enjin juga kekal sama, dengan enjin petrol 2.0 liter Nu MPI empat-silinder yang menghasilkan 155 PS pada 6,200 rpm dan 192 Nm pada 4,000 rpm, digandingkan dengan sistem transmisi automatik enam-kelajuan.

Satu lagi ialah enjin diesel 2.0 liter R CRDi empat-silinder dengan janaan 185 PS pada 4,000 rpm dan 400 Nm tork dari 1,750-2,750 rpm. Unit ini digandingkan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan, menggantikan unit enam-kelajuan sebelum ini. Kedua-dua varian merupakan janaan roda depan.

Kia Sportage EX dijual pada harga RM126,888 (atas jalan tidak termasuk insurans) manakala bagi versi GT-Line ia dijual pada harga RM149,888. Sportage datang sekali dengan jaminan lima-tahun tanpa had perbatuan. Pilihan warna pula terdiri daripada Mercury Blue, Fiery Red, Snow White Pearl, Iron Grey (EX sahaja) dan Cherry Black (GT-Line sahaja).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required