Perodua Aruz – beza spesifikasi dengan Honda BR-V, Toyota Rush dan Proton X70 dalam pasaran Malaysia

Perodua Aruz – beza spesifikasi dengan Honda BR-V, Toyota Rush dan Proton X70 dalam pasaran Malaysia

Perodua baru sahaja membuka tempahan bagi SUV terbaru mereka iaitu Aruz, yang boleh didapati dalam dua varian iaitu X dan AV. Dengan harga anggaran yang bermula dari RM72,200 tidak termasuk insurans, model tujuh tempat duduk ini memberi tanda penyertaan semula Perodua dalam segmen tersebut, di mana sebelum ini ia pernah disertai oleh Nautica dan Kembara.

Sudah tentu, Aruz bukanlah satu-satunya model seperti itu yang berada dalam pasaran sekarang, dan ia perlu bersaing dengan beberapa model lain. Paling jelas pastinya adalah Honda BR-V, iaitu sebuah model yang sudah berada dalam pasaran sejak Januari 2017, dan masih popular di kalangan orang ramai yang memerlukan SUV tujuh tempat duduk permulaan.

Satu lagi pesaing adalah model yang digunakan sebagai asas untuk Aruz sendiri iaitu Toyota Rush, dengan banyak cirinya adalah sama, terutamanya enjin dan transmisi. Rush diperkenalkan Oktober tahun lalu, dengan harga jangkaan RM93,000, menjadikannya lebih mahal berbanding Aruz.

Sekadar untuk perbandingan juga, sengaja kami letakkan sekali Proton X70 yang baru dilancarkan dalam pasaran Malaysia, tetapi anda harus ingat SUV ini terletak dalam segmen C dan lebih mahal – bermula dari RM99,800 – jadi janganlah terlalu serius untuk mengambilnya sebagai pesaing terus Aruz. X70 yang kami letak dalam jadual ini juga adalah varian paling tinggi Premium 2WD.

Perodua Aruz – beza spesifikasi dengan Honda BR-V, Toyota Rush dan Proton X70 dalam pasaran Malaysia

Melihat kepada saiz, Aruz mempunyai ukuran 4,435 mm panjang, 1,695 mm lebar, 1,705 mm tinggi dan jarak roda pula adalah 2,685 mm. Catatan ini adalah sama dengan Rush, tetapi apabila dibandingkan dengan BR-V, Aruz lebih pendek 18 mm dan kurang lebar 40 mm, tetapi lebih tinggi 39 mm dan jarak roda lebih panjang 23 mm.

Walaupun jarak roda Aruz lebih panjang, ruang bahagian barangan belakangnya cuma ada 213 liter disebabkan terdapat tiga baris tempat duduk, dan ini adalah 10 liter kurang berbanding BR-V. Dibandingkan dengan X70 pula, Aruz cuma lebih tinggi 11 mm dan lebih panjang 15 mm.

Aruz dikuasakan oleh enjin empat silinder petrol NA 1.5 liter yang mampu menghasilkan kuasa 104 hp dan 136 Nm tork. Enjin 2NR-VE Dual VVT-i ini turut digunakan pada Myvi, dan dipadankan dengan transmisi automatik empat kelajuan, yang menyampaikan kuasa ke roda belakang. Tetapan yang sama turut digunakan pada Rush, dan kedua-duanya didatangkan dengan fungsi start/stop enjin automatik (Perodua memanggilnya sebagai ‘Eco Idle’).

BR-V juga dikuasakan oleh enjin 1.5 liter NA, dengan teknologi SOHC i-VTEC, dan ia boleh menghasilkan lebih kuasa berbanding Aruz dan Rush, iaitu 119 h dan 145 Nm tork. Selain itu, transmisi BR-V juga berbeza, di mana ia menggunakan CVT, dan kuasa dihantar ke roda hadapan. Kesemua kenderaan mempunyai catatan penggunaan bahan api antara 15.5 hingga 15.6 kilometer bagi setiap liter.

Perodua Aruz – beza spesifikasi dengan Honda BR-V, Toyota Rush dan Proton X70 dalam pasaran Malaysia

Dengan penggunaan enjin 1.8 liter turbo, sudah tentu X70 dapat menyediakan kuasa yang lebih berbanding tiga SUV yang dinyatakan tadi, dengan jumlah yang mampu dihasilkan adalah 182 hp dan 285 Nm tork. Kemudiannya, ia dipadankan bersama transmisi automatik enam kelajuan dan boleh didapati sama ada dalam pacuan dua roda ataupun empat roda.

Pada harga sebegitu, Aruz boleh dikatakan agak lengkap, dengan adanya lampu utama LED, rim aloi 17 inci, pendingin hawa satu zon manual dengan corong di belakang, unit audio tujuh inci, pembaca Touch n Go binaan dalam, soket pengecas kuasa pada semua baris tempat duduk serta sistem masuk dan mula kenderaan tanpa kunci. Varian AV tentunya lebih lengkap, ditambah dengan fungsi hidup dan tutup automatik untuk lampu utama, sambungan HDMI pada head unit, tempat duduk kulit dan perakam video (DVR).

Melihat kepada BR-V pula, barangan standard yang disediakan oleh Honda pada varian E dan V adalah termasuk lampu utama projector halogen, lampu siang LED, rim aloi 16 inci, head unit biasa, pendingin hawa satu zon dengan corong di belakang serta soket pengecas di hadapan. Hanya BR-V varian paling tinggi (V) yang mendapat lampu kabus, tempat duduk kulit, pendingin hawa automatik dan skrin sesentuh 6.1 inci dengan sambungan HDMI.

Pergi kepada ciri keselamatan pula, Aruz datang dengan enam beg udara, Vehicle Stability Assist, ABS, EBD, Brake Assist, Hill Start Assist, Hill Descent Control dan cagak Isofix secara standard – sama seperti yang ditawarkan pada Rush. BR-V pula cuma dilengkapi dua beg udara tetapi masih mempunyai Vehicle Stability Assist (VSA), ABS, EBD, Hill Start Assist (HSA) dan cagak Isofix di tempat duduk baris kedua.

Perodua Aruz – beza spesifikasi dengan Honda BR-V, Toyota Rush dan Proton X70 dalam pasaran Malaysia

Kelebihan utama pada ciri Aruz adalah pakej Advanced Safety Assist (ASA) 2.0 yang diberikan pada varian AV. Ini adalah pakej sama seperti ASA yang diberikan pada Myvi Advance, yang termasuk Pre-Collision Warning, Pre-Collision Braking, Front Departure Alert dan Pedal Misoperation Control, tetapi telah diperelok.

Dengan ASA 2.0, pengesanan pejalan kaki telah ditambah dan ia boleh berfungsi sehingga kelajuan 50 km/j. Peningkatan lain termasuk laju operasi Pre-Collision Warning sehingga 100 km/j dan sehingga 80 km/j untuk Pre-Collision Braking (dari 30 km/j). Walaupun ASA 2.0 ini mempunyai spesifikasi yang sama seperti Pre-Collision System Toyota Rush, Aruz tidak mempunyai pengesan titik buta dengan amaran trafik dari belakang. SUV Perodua ini juga tidak dilengkapi dengan Panoramic View Monitor dengan empat kamera seperti Rush.

BR-V tidak mempunyai sistem yang sama seperti ASA 2.0, tetapi masih membolehkan ia mendapat lima bintang dalam ujian keselamatan ASEAN NCAP bersama Aruz, Rush dan X70. Sudah tentu, Advanced Driver Assistance System (ADAS) yang terdapat pada X70 adalah lebih komprehensif dan ia juga dilengkapi dengan sistem yang tiada pada Aruz dan Rush, seperti Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Departure Warning (LDW), Door Opening Warning System (DOW) dan Intelligent High Beam Control (HBC).

GALERI: Teaser Perodua Aruz di KLIMS 2018

GALERI: Toyota Rush 1.5 S 2018

GALERI: Toyota Rush 1.5 G 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required