Proton X70: Perincian sistem keselamatan – AEB, ACC

Proton X70: Perincian sistem keselamatan – AEB, ACC

SUV pertama Proton X70 kelak akan hadir dengan pakej sistem keselamatan terbaik dan lengkap yang pernah ditawarkan oleh mana-mana model Proton sebelum ini. Baik dari sisi ciri keselamatan pasif, aktif serta termasuk sistem keselamatan termaju, semuanya akan ditawarkan pada model terbabit.

Sebagai permulaan, Geely Boyue di China yang menjadi asas kepada SUV ini sudah diiktiraf menerima penarafan lima-bintang bagi China NCAP dengan pencapaian mata tertinggi 58.2. Sebagai perbandingan, BMW X1 dapat mengumpulkan 56.6 mata bagi ujian yang sama.

Bagaimana pula dengan ASEAN NCAP? Proton maklumkan X70 ini sudah pun dihantar untuk ujian berkenaan dan keputusannya akan dimaklumkan kelak.

Semua varian bagi Proton X70 ini nanti akan dilengkapi dengan enam beg-udara, ABS dengan EBD dan Brake Assist, kawalan cengkaman, kawalan kestabilan (dari teknologi Bosch generasi 9.1), bantuan mula mendaki (HAC) yang mengekalkan kedudukan kenderaan selama dua saat ketika pemandu pengalihkan kaki dari pedal brak ke pedal minyak, supaya tidak berundur dan kawalan menuruni curam (HDC) yang berfungsi mengekalkan kelajuan serendah 4 km/j untuk membolehkan pemandu mudah mengawal kenderaan.

Proton X70: Perincian sistem keselamatan – AEB, ACC

Bagi varian paling tinggi pula, ia akan turut dilengkapi dengan sistem teknologi maju Advanced Driver Assistance System (ADAS). Antara lain sistem ini menggunakan lima kamera, 19 buah sensor dan satu radar yang mampu mengesan objek pada jarak 160 m.

Selain itu, ia juga akan dilengkapi dengan ciri autonomouse emergency braking (AEB) yang berfungsi dalam kelajuan 30 km/j ke bawah dan akan memberikan tiga tahap tindakan; pada jarak dua saat dari objek di depan, amaran bunyi akan diberikan; jarak 1.5 saat pula sekali lagi peringatan akan dibunyikan dan sekiranya masih tiada tindakan dari pemandu, kereta akan membrek sendiri dalam jarak 1 saat dari objek di depan.

Ciri Adaptive Cruise Control (ACC) pula boleh berfungsi dalam julat kelajuan antara 30 km/j hingga 150 km/j. Lain-lain ciri termasuk juga amaran perlanggaran hadapan (FCW), amaran tukaran lorong (LDW), amaran titik buta (BLIS) serta Intelligent High Beam Control (IHBC) yang akan merendahkan tahap lampu tinggi sekiranya ada kenderaan dari arah depan.

Untuk memerhatikan tekanan udara dalam tayar serta suhunya juga akan lebih mudah dengan ciri peninjau tekanan tayar (TMS) yang disertakan. Kamera 360-darjah dan sensor parkir pula akan memudahkan urusan pemandu untuk meletak kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required