TAS2019: Barisan lagenda Rali Dunia dari Jepun

TAS2019: Barisan lagenda Rali Dunia dari Jepun

Sempena kembalinya semula Jepun sebagai salah satu pusingan Kejohanan Rali Dunia (WRC) tahun hadapan, Tokyo Auto Salon 2019 telah menyediakan satu Parc Ferme khas untuk mempamerkan jentera-jentera rali lagenda Jepun pernah menggegarkan WRC satu ketika dahulu.

Hero pada pameran ini tentulah tiga model yang pernah menakluk WRC pada era 90’an dahulu iaitu Toyota Celica, Subaru Impreza dan juga Mitsubishi Lancer Evolution. Namun tidak kesemua jentera berkenaan dipamerkan, ia hanya diwakili dengan model terpilih.

Kita mulakan dengan Celica. Toyota mula membabitkan diri dalam WRC seawal 1973 dengan Toyota Corolla Levin TE27, dan kemudian beralih ke Toyota Celica RA20 Group 4 pada tahun 1976, diikuti Celica RA40 Group 4 1980, Celica RA63 Group 4 1982, Celica Twin Cam Turbo TA64 1983. Semasa era Group A, Toyota memperkenalkan Supra MA70 pada 1987, namun ‘golden era‘ pasukan ini sebenarnya bermula ketika mereka mula menggunakan Celica GT-Four Group A.

Toyota Celica GT-Four Group A ST165 muncul pada tahun 1989, dan hanya setahun selepas itu jentera yang sama telah membawa Carlos Sainz menjadi juara dunia untuk musim 1990. Pada tahun 1992, Carlos Sainz sekali lagi merangkul gelaran yang sama, kali ini dengan kereta baharu Celica GT-Four ST185 iaitu kereta yang dipamerkan di TAS 2019 ini. Dengan kereta yang sama, Toyota turut bergelar juara dunia untuk kategori pengeluar buat pertama kali pada 1993 dan dalam masa yang sama, Didier Auriol pula dinobatkan sebagai juara dunia WRC menerusi Celica ST185 ini.

Selepas Toyota, Subaru pula mula menguasai WRC. Colin McRae telah disahkan sebagai juara dunia pada tahun 1995 dengan memandu Subaru Impreza WRX Group A, dan pada musim yang sama Subaru World Rally Team (SWRT) juga berjaya meraih tahkta dunia untuk kategori pengeluar. Tahun berikutnya, gelaran untuk kategori pasukan masih lagi dipertahankan oleh SWRT.

1997 menyaksikan kategori tertinggi untuk WRC telah ditukar dari Group A kepada WRCar – Subaru merupakan pasukan pertama mendedahkan jentera WRCar, iaitu jentera yang dipamerkan di TAS 2019 ini. Mereka telah beralih dari badan empat pintu kepada badan coupe dua pintu, dan ia dilebarkan lagi menurut spesifikasi WRcar terbaharu. Sekali lagi, Subaru telah menjadi juara kategori pasukan untuk musim 1997, dan memegang rekod mempertahankan gelaran untuk tiga tahun berturut-turut.

Ketika Subaru berada dipuncak, mereka sebenarnya sedang disaing hebat dengan satu lagi jenama Jepun iaitu Mitsubishi, menerusi Lancer Evolution. Lagenda Finland, Tommi Makkinen berjaya bergelar juara dunia sebanyak empat kali berturut-turut dari 1996 hingga 1999, yang kisahnya anda boleh baca pada PAUTAN INI. Wakil Mitsubishi yang dipamerkan di sini adalah Lancer Evolution VI TME Group A yang digunakan oleh Tommi Makkinen pada musim tahun 2000.

Di belakang ketiga-tiga lagenda ini, sebuah Toyota Yaris WRC 2017 diletakkan pada replika podium Japan Rally 2020. Untuk pengetahuan anda, Toyota sebenarnya merupakan pasukan pertama Jepun yang menarik diri dari WRC iaitu pada penghujung 1999. Namun selepas 17 tahun, ia adalah jenama Jepun pertama yang mengumumkan untuk kembali ke kancah WRC itu dengan Yaris WRC 2017 ini.

Selain itu, dua lagi kereta rali bersejarah turut diletakkan di Parc Ferme ini iaitu kereta rali pertama Toyota – Toyopet Crown – yang berlumba di rali Australia 1957, dan juga Nissan 240RS (S110 Silvia/Gazalle) Group B. Sedikit info untuk Silvia 240RS berkenaan, ia adalah jentera Group B yang digunakan oleh Nissan dalam WRC dari 1983 hingga 1986, dijana enjin FJ24 2.4 liter turbo berkuasa 277 hp/265 Nm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Ahh, the Japanese legends. They used to make such good cars before degenerating into today’s economyshitboxes.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required