Peraturan e-hailing bakal dipinda untuk beri peluang kepada golongan OKU dapatkan lesen PSV – menteri

Peraturan e-hailing bakal dipinda untuk beri peluang kepada golongan OKU dapatkan lesen PSV – menteri

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, telah mengesahkan peraturan e-hailing akan dipinda untuk membolehkan orang kurang upaya (OKU) mendapatkan lesen pemandu Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV), laporan Bernama.

Menurut beliau, kementeriannya telah mengadakan perbincangan dengan syarikat-syarikat e-hailing dan akan mempertimbangkan perkara itu.

“Mesej saya kepada komuniti OKU ialah mereka usah bimbang, kami sokong hak mereka untuk menjadi pemandu e-hailing agar mereka boleh mengusahakan mata pencarian sendiri. Tidak timbul isu tidak membenarkan mereka tetapi peraturan sedia ada perlu dipinda,” katanya kepada pemberita bagi mengulas kekeliruan sesetengah syarikat perkhidmatan e-hailing mengenai pendaftaran lesen PSV untuk OKU.

Pada November lalu, Anthony berkata, mulai Julai 2019, semua pemandu bagi perkhidmatan e-hailing perlu menduduki kursus dan memperoleh lesen PSV sama seperti yang diwajibkan ke atas pemandu teksi. Ini sebahagian langkah kerajaan untuk mengawal selia industri perkhidmatan e-hailing dan mewujudkan persekitaran yang sama rata seperti perkhidmatan teksi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required