MITI nafi ABDC campuri urusan penetapan harga kereta – bertindak tentukan kadar insentif sahaja

MITI nafi ABDC campuri urusan penetapan harga kereta – bertindak tentukan kadar insentif sahaja

Pada awal Januari lalu, Persatuan Automotif Malaysia (MAA) mengeluarkan kenyataan bahawa sejak akhir tahun lalu, beberapa syarikat pengeluar kereta terpaksa melancarkan model kereta masing-masing dengan harga jangkaan sahaja. Ini berikutan kelewatan kelulusan harga kereta baharu oleh pihak berkuasa iaitu Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Walau bagaimana pun, baru-baru ini menteri MITI Datuk Darell Leiking menegaskan Jawatankuasa Pembangunan Perniagaan Automotif (ABDC) tidak mencampuri urusan penetapan harga kereta oleh pengeluar. Sebaliknya ABDC hanya menentukan kadar insentif yang akan diterima bagi setiap kenderaan yang akan dilancarkan, yang mana dikemukakan kepada jawatankuasa itu, seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Tanpa menjelaskan lebih lanjut mengenai jumlah anggaran kadarnya, katanya, setiap insentif yang diberikan akan mempengaruhi harga yang akan ditawarkan kepada pelanggan. “ABDC hanya meluluskan kadar insentif yang akan diterima pengeluar ke atas model yang dikemukakan kepada kami. Selepas ia dimuktamadkan, kami akan kemukakan kepada Kementerian Kewangan untuk tindakan seterusnya.

MITI nafi ABDC campuri urusan penetapan harga kereta – bertindak tentukan kadar insentif sahaja

“ABDC bukan jawatankuasa yang menentukan harga kerana ia adalah hak pengeluar. Kami tidak campur tangan. Cuma apa yang dimuktamadkan kami adalah insentif. Insentif berkenaan akan menyaksikan harga turun sedikit selepas ia ditolak daripada harga yang dikemukakan kepada kami. Jadi pengguna akan mendapat harga lebih rendah,” katanya.

Beliau turut menambah, ABDC kini bersidang dua kali sebulan berbanding sekali sebelum ini bagi mempercepatkan proses kelulusan insentif kepada pengeluar.

“Jika dulu kita buat sekali sebulan, mereka yang mengemukakan permohonan jika ada maklumat tidak mencukupi terpaksa menunggu ke bulan depan. Jadi, dua kali sebulan akan mempercepatkan urusan kelulusan,” katanya. Pertemuan yang lebih kerap itu membolehkan peserta industri mendapat penjelasan mengenai kelulusan Program Hubungan Industri (ILP) dan Insentif Khusus (CI) bagi kenderaan cekap tenaga (EEV).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required