Audi lancar 30 model baru plug-in, EV menjelang 2025

Audi lancar 30 model baru plug-in, EV menjelang 2025

Audi telah mengumumkan bakal mempercepatkan pelaksanaan bagi perancangan elektrifikasi yang disasarkan mampu dicapai menjelang 2025. Menurut InsideEV, sebahagian daripada perancangan ini ialah memperkenalkan lebih 30 buah model baharu bagi plug-in, termasuk 20 jentera pacuan elektrik (EV).

Langkah ini dijangka akan mengambil 40% perkongsian daripada jualan global dunia Audi menjelang 2025, dan untuk merealisasikannya, jenama berkenaan perlu melabur lebih kurang 14 juta euro (RM65.5 bilion) bagi mobiliti elektrik, digitalisasi dan pemanduan sendiri termaju.

Pelan perancangan elektrifikasi Audi dilihat mampu merangkumi semua segmen pasaran yang relevan daripada kelas kompak hinggalah ke kelas saiz-sepenuhnya. Sesetengah daripada model berkenaan akan membawakan gaya badan tradisional jenama ini, termasuk Avant dan Sportback. Dan sekurang-kurangnya tiga daripada model EV akan dibangun menggunakan platform MEB ciptaan Volkswagen, sementara Premium Platform Electric (PPE) yang bekerjasama dengan Porsche akan digunakan selepas 2020.

Audi lancar 30 model baru plug-in, EV menjelang 2025

Selain itu, barisan plug-in hybrid AUdi akan terdiri daripada Audi Q5 TFSI e quattro (dua versi – comfort dan performance, dari Q3 2019), Audi A6 TFSI e (dua versi – comfort dan performance), Audi A7 Sportback TFSI e (dua versi – comfort dan performance), dan Audi A8 TFSI e.

Manakala bagi model elektrik-penuh pula, dijangka model akan datang untuk e-tron, e-tron Sportback (bakal diperkenalkan tidak lama lagi, mungkin di Frankfurt pada September), diikuti dengan Q2 L e-tron (untuk China, juga tahun ini), e-tron GT (hujung 2020) dan e-tron sedan saiz-A3 (bakal diperkenalkan tidak lama lagi), dan juga model konsep Q4 e-tron (hujung 2020). Model baseline dikatakan akan tiba dengan pengecasan pantas sehingga 150 kW dan sesuai untuk perjalanan jarak jauh.

Juga lebih banyak produk yang bakal dibangunkan dengan platform PPE di mana ia adalah hasil kerjasama Audi dan Porsche. Model volume-tinggi (segmen-B merentasi -D) dengan janaan elektrik tulen akan dibangunkan berdasarkan binaan ini, di mana ia termasuk sedan dan SUV. Kekuatan utama bagi PPE ialah membangunkan pacuan elektrik secara lebih eksklusif. Ia menawarkan kelebihan untuk berat, pakej dan juga perkadaran badannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required