Toyota dan Subaru sepakat bangunkan platform BEV

Toyota dan Subaru sepakat bangunkan platform BEV

Toyota dan Subaru telah mengumumkan jalinan kerjasama untuk membangunkan platform bagi bateri kenderaan elektrik (BEV) bagi kenderaan pelbagai saiz, termasuk sedan segmen-C dan -D serta SUV.

Sebahagian daripada perjanjian itu, SUV BEV segmen-C akan dijual di bawah jenama masing-masing, seperti kerjasama terdahulu yang melibatkan Toyota 86 dan Subaru BRZ. Menurut kenyataan rasmi yang dikeluarkan, platform tersebut bakal menggunakan kepakaran Subaru dalam teknologi pacuan semua-roda dan kenderaan elektrifikasi pula oleh Toyota.

Bagi kepakaran kenderaan elektrifikasi, Toyota akan berkongsikan teknologi plug-in hybrid dengan Subaru bagi model XV Hybrid, model PHEV pertama dari Subaru. Buat masa ini, Toyota hanya menawarkan kenderaan elektrik penuh menerusi model C-HR EV dan Izoa EV.

Dengan pengkomersilan bagi BEV yang pasti memberikan beberapa cabaran tersendiri, terutamanya bagi Subaru, kerjasama sebegini pastinya mampu menyusun langkah yang lebih strategik untuk membantu masalah pembangunan, kos dan rantaian bekalan. Untuk tujuan tersebut, Subaru kini telah mengubah pembangunan BEV sedia ada untuk projek kerjasama baharu ini.

Buat masa ini, tiada perincian untuk projek berkenaan, termasuk jumlah motor dan saiz bateri yang platform berkenaan mampu kendalikan. Walau bagaimana pun, kedua-dua syarikat memahami keperluan segera untuk CASE (ketersambungan kenderaan, autonomous atau bantuan pemanduan, perkongsian kenderaan atau mobiliti baharu, dan penjana kuasa elektrifikasi serta komponen) baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required