Nissan akan hasilkan lebih banyak sedan – kajian tunjuk golongan muda lebih suka kereta sedemikian

Nissan akan hasilkan lebih banyak sedan – kajian tunjuk golongan muda lebih suka kereta sedemikian

Umum mengetahui, pengeluar-pengeluar kenderaan kini berlumba-lumba menghasilkan pelbagai model SUV kerana mendapat permintaan yang tinggi dari pasaran. Namun kajian yang dijalankan sendiri oleh Nissan menunjukkan sebaliknya – lapan dari 10 orang dari golongan milenial menyatakan mereka lebih suka sedan berbanding bentuk badan lain.

Menurut Nissan, kajian berkenaan dibuat “di seluruh dunia” dan dilakukan terhadap mereka yang berumur antara 18 hingga 65 tahun. Dari kajian tersebut, 75 peratus responden yang kini tidak memiliki sedan akan mempertimbangkan kereta dengan but belakang tersebut pada masa hadapan. Manakala 80 peratus golongan milenial pula akan mempertimbangkan untuk memiliki sedan sekarang atau pada masa hadapan.

Kajian tersebut juga mendedahkan bahawa 68 peratus dari golongan ‘Generasi Z’ akan mempertimbangkan sedan, manakala 71 peratus dari pemilik sedan buat masa sekarang yang suka untuk mengembara dan minat terhadap budaya berpendapat, sedan menampilkan rupa yang lebih melambangkan seorang enthusiast.

Berdasarkan hasil kajian ini, Nissan mengambil keputusan bagi menggandakan penghasilan model-model sedan (yeay!) mereka untuk masa akan datang. Ini dibuktikan sendiri oleh Nissan setelah memperkenalkan berberapa model sedan baharu yang agak mengujakan baru-baru ini.

Nissan akan hasilkan lebih banyak sedan – kajian tunjuk golongan muda lebih suka kereta sedemikian

Antaranya Nissan Sylphy generasi baharu yang telah membuat kemunculan sulungnya di China April lalu yang menampilkan rupa yang sangat garang. Model generasi baharu Almera juga telah membuat kemunculan global di Amerika Syarikat pada bulan yang sama – model yang dikenali sebagai Versa pada pasaran berkenaan hanya akan dijual dalam versi sedan berbanding penawaran versi hatchback yang hadir pada model generasi sebelumnya.

“Sedan-sedan baharu kami memenuhi sepenuhnya apa yang dimahukan pembeli, khususnya golongan muda yang mungkin mahu membeli kereta pertama mereka. Ketika berberapa pesaing kami tidak lagi menghasilkan sedan, kami sedang merebut peluang berkenaan,” kata naib presiden korporat Nissan untuk strategi dan perancangan produk global, Ivan Espinosa.

Kita di Malaysia juga sah akan ‘menikmati’ dua buah sedan kacak ini setelah pengedar tempatan, Edaran Tan Chong Motor (ETCM) mengumumkan kedua-duanya akan mendarat di sini pada masa akan datang. Namun apa yang belum pasti adalah, bila ianya akan sampai, dan spesifikasi bagaimana yang akan diterima pada pasaran tempatan.

GALERI: Nissan Sylphy generasi baharu

GALERI: Nissan Versa (Almera) generasi baharu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required