FIA setuju MAM ambil alih sementara tugas AAM

FIA setuju MAM ambil alih sementara tugas AAM

Selepas berhadapan dengan pelbagai kemelut yang meruncing hinggalah status dilucutkan oleh Pejabat Pesuruhjaya Sukan (PJS) pada November 2018, kini fungsi Persatuan Automobil Malaysia (AAM) sebagai badan induk sukar permotoran empat roda negara telah diambil alih oleh Persatuan Sukan Bermotor Malaysia (MAM).

Berita Harian melaporkan keputusan ini diambil selepas Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA) dalam satu kenyataan bersetuju untuk menyerahkan tugas dari AAM ke MAM seperti termaktub dalam Artikel 5.2 Statut FIA 16.3.

“Sebarang perkembangan baharu mengenai subjek ini akan dibentangkan kepada ahli Majlis Sukan Permotoran Dunia dalam satu pertemuan Oktober ini,” ujar Setiausaha Agung FIA untuk Sukan Permotoran, Peter Bayer. Beliau turut mengharapkan MAM akan ‘mengambil semua langkah diperlukan bagi membolehkan aktiviti sukan menggalakkan’ dapat dijalankan di Malaysia.

Walau pun ia melibatkan pengambilalihan secara sementara, Presiden MAM, Tan Sri Mokhzani Mahathir mengalu-alukan pengiktirafan daripada FIA. “Keutamaan kami adalah memastikan sukan permotoran di Malaysia dapat diteruskan tanpa halangan di peringkat kebangsaan ataupun antarabangsa. Adalah penting untuk sukan permotoran di Malaysia mempunyai badan bagi menjalankan aktiviti dan juga menyokong pembangunan, termasuk meluluskan sebarang acara yang berkaitan sukan permotoran.

“Kami akan melakukan yang terbaik bagi memastikan sukan permotoran Malaysia akan menerima manfaat daripada kami,” ujarnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required