Pengingat Penumpang Belakang (ROA) Hyundai akan dibekalkan standard pada semua model AS pada 2022

Dua tahun lalu Hyundai telah memperkenalkan teknologi baharu yang dipadankan pada Santa Fe generasi baharu digelar Pengingat Penumpang Belakang (Rear Occupant Alert atau ROA) yang dihasilkan bagi mengingatkan pemandu bahawa ada sesuatu atau kanak-kanak perlu diambil setelah pemandu keluar dan mengunci kereta mereka.

Semalan Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Nasional (NHTSA) Amerika Syarikat telah mengingatkan pengguna jalan raya agar jangan meninggalkan anak mereka tanpa pengawasan di dalam kenderaan ketika Hari Pencegahan Strok Haba Nasional di negara berkenaan, dan dalam masa yang sama Hyundai berjanji akan memadan sistem ROA pada semua kenderaan baharu mereka di Amerika menjelang 2022.

Buat masa sekarang, dua buah model Hyundai pada pasaran berkenaan telah dilengkapi dengan sistem ini iaitu SUV Santa Fe dan Palisade. Hyundai mempunyai dua jenis sistem ROA ini iaitu yang berfungsi dengan logik-pintu yang hadir standard pada kedua-dua SUV tadi, manakala satu lagi menggunakan sensor ultrasonic yang diletakkan pada kabin belakang ditawarkan sebagai ciri opsyen untuk model seperti Santa Fe dan Sonata generasi baharu.

Untuk sistem logik-pintu, sistem ini akan memaparkan mesej pada papan instrumen untuk mengingatkan pemandu agar memeriksa tempat duduk belakang setelah mematikan enjin, sekiranya sebelum masuk ke tempat pemandu sebelum itu, pintu belakang ada dibuka terlebih dahulu.

Manakala untuk sistem sensor ultrasonic, ia akan mengesan sebarang pergerakan di dalam kabin setelah kereta dikunci, dan kemudian akan membunyikan penggera kereta bagi memberikan amaran kepada pemandu untuk memeriksa semula kabin belakang. Serentak dengan itu, sistem ROA dengan sensor ultrasonic ini juga akan menghantar mesej amaran ke telefon pintar sekiranya aplikasi Bluelink diaktifkan.

“Strok haba dalam kenderaan dapat dielakkan dan kami sedang memainkan peranan kami untuk mengelakkan perkara ini. Kami mempunyai sistem yang baik yang menggunakan memori logik pada pintu dan juga sensor pergerakan bagi mengelakkan kanak-kanak dan haiwan peliharaan tertinggal di dalam kereta, tetapi ia juga membantu dalam kes kanak-kanak terkunci diri mereka di dalam kenderaan,” kata Mike o’Brien, naib presiden produk, korporat dan perancangan digital Hyundai Motor Amerika.

Selain dari Hyundai, Nissan juga telah menghasilkan sistem bagi tujuan yang sama digelar Rear Door Alert atau amaran pintu belakang, yang memberi amaran kepada pemandu dalam bentuk hon bagi memeriksa kembali tempat duduk belakang setelah mereka keluar dari kereta dan beroperasi seakan sama dengan sistem logik-pintu Hyundai.

Di harap bukan hanya model-model Hyundai dan Nissan sahaja diberikan fungsi seperti ini, tetapi akan diambil berat oleh semua jenama automotif untuk memadankannya pada semua model secara global termasuk Malaysia. Untuk pengetahuan anda, di Amerika Syarikat sahaja, 37 orang kanak-kanak telah meninggal dunia sepanjang 2017 akibat strok haba kerana ditinggalkan di dalam kereta yang panas, dan kita di Malaysia juga telah berlaku banyak kejadian yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required