Hyundai hasilkan sistem amaran tempat duduk belakang – elakkan pemandu terlupa bawa keluar anak

Hyundai hasilkan sistem amaran tempat duduk belakang – elakkan pemandu terlupa bawa keluar anak

Hyundai telah menghasilkan satu sistem baharu untuk kenderaan keluarannya digelar Rear Occupant Alert atau sistem amaran penumpang belakang bagi mengingatkan pemandu untuk membawa keluar anak mereka yang diletakkan di tempat duduk belakang.

Idea untuk menghasilkan sistem ini sebenarnya agak mudah di mana ia menggunakan penderia ultrasonic yang diletakkan pada bahagian belakang bagi mengesan sebarang pergerakan. Sekiranya pintu sudah dikunci tetapi masih terdapat pergerakan di kabin belakang, sistem penggera kereta akan berbunyi untuk memberikan amaran kepada pemandu supaya memeriksa semula kereta mereka.

Jika anda perasan, kebanyakkan penderia ultrasonic ini telah pun banyak diletakkan pada kereta moden tetapi selalunya ia diletakkan pada bahagian hadapan, atau lebih spesifik pada kiri dan kanan cermin pandang belakang bahagian tengah. Ia digunakan untuk mengesan pergerakan selepas kereta dikunci – contohnya cermin tingkap dipecahkan oleh pencuri – dan kemudian sistem penggera akan dihidupkan.

Hyundai hanya mengubahsuai sedikit sistem berkenaan bagi mewujudkan sistem baharu ini. Sebagai tambahan, sistem amaran baharu ini turut dihubungkan kepada aplikasi Hyundai Blue Link, yang akan menghantar mesej amaran terus ke telefon pintar pemandu. Amaran kepada pemandu agar memeriksa kembali tempat duduk belakang turut dipaparkan pada kluster informasi kereta setiap kali enjin dimatikan dan pintu dibuka.

Selain dari Hyundai, Nissan juga telah menghasilkan sistem bagi tujuan yang sama digelar Rear Door Alert atau amaran pintu belakang, yang memberi amaran kepada pemandu dalam bentuk hon bagi memeriksa kembali tempat duduk belakang setelah mereka keluar dari kereta. Sistem dari Nissan ini sedikit lebih rumit kerana ia melibatkan memori – hanya akan berfungsi sekiranya pemandu membuka pintu belakang terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan.

Mengapa sistem seperti ini begitu penting? Untuk pengetahuan anda, di Amerika Syarikat sahaja, 37 orang kanak-kanak telah meninggal dunia sepanjang tahun ini akibat strok haba kerana ditinggalkan di dalam kereta yang panas. Kita di Malaysia masih lagi belum menerima sistem seperti ini, jadi ingat, jangan tinggalkan anak anda di dalam kereta yang panas walaupun sekejap!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required